Sökning: "communication gender perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden communication gender perspektiv.
1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
2. Kvinnors upplevelser av stress och copingstrategier i det ideella tränaruppdraget inom fotboll
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Genom en kvalitativ design undersöktes kvinnors upplevelser av stress och copingstrategier i det ideella ledaruppdraget inom fotboll. Åtta deltagare intervjuades via semistrukturerade intervjuer där tematisk analys användes för att analysera resultatet. LÄS MER
3. Integrering av migrantkvinnor på arbetsmarknaden : En studie om samverkan och integrationsarbete mellan olika aktörer
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur olika yrkesgrupper inom socialt arbete jobbade kring migrantkvinnors integration på arbetsmarknaden. Studien genomfördes med en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnor som kommer i kontakt med migrantkvinnor och jobbar med integration. LÄS MER
4. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER
5. Det osynliga våldets problem - En transdisciplinär analys av straffrättens hantering av psykiskt partnervåld
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : This thesis seeks an answer to the question: does current criminal law adequately answer the perceived problem of psychological partner violence? Based on available statistics psychological violence is the most common form of partner violence, despite this its’ role in public debate, legislation and applied law has been peripheral until recently. The main question stems from the hypothesis that Swedish criminal law faces difficulties regarding psychological partner violence. LÄS MER