Sökning: "communicative constitution of organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden communicative constitution of organisation.

  1. 1. Vad är en organisationsidentitet och hur kommuniceras den? : En kvalitativ studie om kommunikatörers relation till organisationsidentitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Wilma Andersson; Emma Brunander-Lennartsson; [2023]
    Nyckelord :Organization communication; organizational identity; communication professionals; sensemaking and focus group interview.; Organisationskommunikation; organisationsidentitet; kommunikatör; meningsskapande och fokusgruppsintervju.;

    Sammanfattning : A society with more organizations that want to reach out with their messages, as well as an increasingly changing role as a communicator form the background and the problem area of this study. This essay is placed within the area of organizational identity, more specifically how communicators communicate and maintain an organizational identity, and whether organizational identity can contribute to sensemaking within the organization. LÄS MER

  2. 2. Kommunicera och samarbeta digitalt : En studie om medarbetares upplevelser av distansarbete till följd av pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elina Petersson; Tina Norrby; [2022]
    Nyckelord :Home-based telework; Pandemic; Communication; Collaboration; Four-flow model; Påtvingad distansarbete; Pandemi; Kommunikation; Samarbete; Fyra- flödesmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för hur snabb omställning till distansarbete i samband med pandemin har påverkat kommunikation och samarbete inom en organisation. I studien kommer medarbetarnas upplevelser av den informella och formella kommunikationen samt samarbeten att undersökas, för att se om det finns några skillnader före och under pandemin. LÄS MER

  3. 3. "Från puppa till fjäril" : En fallstudie om en organisation i förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Eveliina Myllymäki; Nora Uvemo; [2022]
    Nyckelord :Organizational change; Organizational communication; Four Flows; Structuration Theory; Communicative Constitution of Organizations;

    Sammanfattning : In today’s complex society, organizational change is crucial for organizations’ survival. Previous research regarding organizational change has studied restructuration, mergers and cultural change. However, a research gap was identified in understanding a planned organizational change through the theoretical framework Four Flows. LÄS MER

  4. 4. Shaping future communication practises using CCO perspective: A study of pandemic remote work at UNDP

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Eliasson; [2021]
    Nyckelord :Remote work; CCO; organisational communication; four flows; strategic communi-cation; bottom-up approach; Social Sciences;

    Sammanfattning : Covid-19 has forced organisations globally to shift from a physical office to a re-mote workspace overnight. One year into the pandemic, research suggests remote work could be the ‘new normal’, highlighting the need for organisations to enhance their knowledge of this practise. LÄS MER

  5. 5. "Man behöver ju prata med varandra" : Medarbetares förståelse av organisation genom kommunikation

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Mia Peterson; [2016]
    Nyckelord :Communication; organisation; grounded theory; CCO; communicative constitution of organisation; montreal school; materiality; narrative; participant observation; Kommunikation; organisation; grounded theory; CCO; communicative constitution of organisation; montrealskolan; materialitet; narrativ; deltagande observation; lokal; strategiskt lokalval;

    Sammanfattning : Studiens bygger på deltagande observationer och ett antal intervjuer på ett nystartat bolag under peroden 25 januari till 18 mars under sammanlagt 28 dagar. Det huvudsakliga resultat är att visa på ett antal narrativ som förekommer i bolaget. Dessa produceras och reproduceras huvudsakligen muntligt. LÄS MER