Sökning: "compulsary school"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden compulsary school.

  1. 1. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fahima Khan; Fleege Lina; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; translanguaging approaches; multilingualism; multilingualism as a resource; scaffolding; swedish compulsary school; grades 4–6; transspråkande; transspråkande arbetssätt; flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; scaffolding; svensk grundskola; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER

  2. 2. De digitala verktygens betydelse för elevers lärande och motivation : En kvalitativ studie i särskolans verksamhet utifrån ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Dahlqvist; Maisa Kharboutli; [2021]
    Nyckelord :Särskolan; digitala verktyg; syfte; motivation; inkludering; delaktighet; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to contribute knowledge about teacher´s perceptions of digital tools in compulsory school for pupils with learning disabilities, by examining the use of digital tools. By examining the use of digital tools in teaching in the special school's activities and for what purpose they are used, we want to investigate what importance teachers in the special compulsory school attribute to the digital tools in teaching. LÄS MER

  3. 3. Show Must Go On! Scenframställningar I Grundskolan : Förutsättningar, tillvägagångssätt och legitimitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ivan Zavalov; [2021]
    Nyckelord :Music; school stage; stage performances; school band; school show; school concert; band director; music ensemble; democratic rehearsal procedures; Musik; grundskola; elevens val; scenframställningar; showverksamhet; elevframträdanden; skolscen; barns musicerande; samarbetsprocesser; elevinflytande; musikklassrummet; ensemblespel; musikensemble;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda på hur fem musiklärare i grundskolan beskriver sin roll och erfarenhet av att leda och genomföra elevers sceniska framställningar. Resultatet visar att förutsättningarna mellan skolor varierar i hög utsträckning. LÄS MER

  4. 4. DIGITALA LÄROMEDEL I PRAKTIKEN En kartläggning av lärares upplevelse av användningen av digitala läromedel i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Annie Petersson; Daniel Pettersson; [2019-07-11]
    Nyckelord :Adaptivt lärande; digitala läromedel; e-learning; pedagogik; TAM; teknisk kunskap; TPACK; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den svenska skolan digitaliseras och införskaffandet av digitala läromedel är en del av processen. När läromedlen börjar användas leder det till förändringar i undervisningen och i övrigt arbete. Förändringarna och dess konsekvenser för skolan behöver tydliggöras och de krav digitala läromedel måste uppfylla behöver klarläggas. LÄS MER

  5. 5. Sådant som var svårt, blev plötsligt lätt : Upplevelser av grundskolan och grundsärskolan ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lifvergren; [2019]
    Nyckelord :Students´experiences; intellectual disability; compulsary school for pupils with learning disabilities; compulsory school; Elevers upplevelser; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate some pupils' experiences of learning situations, support for learning and peer relations in compulsory school compared to compulsory school for pupils with learning disabilities. The study aimed to highlight the advantages and disadvantages, support for learning and peer relations the pupils experienced in the two school forms. LÄS MER