Sökning: "compulsory special schooling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden compulsory special schooling.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Angelius; [2023]
    Nyckelord :Special education; autism; NPF; inclusion; school absenteeism; school attendance; hemmasittare; Bronfenbrenner; Specialpedagogik; autism; NPF; inkludering; skolfrånvaro; skolnärvaro; hemmasittare; Bronfenbrenner; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  3. 3. Elevhälsans vägledning : En fallstudie om specialpedagogiskt arbete

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ljiljana Milic Pavlovic; [2021]
    Nyckelord :Keywords: consultation; central student health; neuropsychiatric disabilities; primary school; relational competence; special needs education.; central elevhälsa; grundskola; handledning; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; relationskompetens; specialpedagogiken;

    Sammanfattning : Milic Pavlovic, Ljiljana (2021). Student health guidance. A case study about special educators' work. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet Lyssna på elevernas röster! : Vad elever som läser enligt grundsärskolans läroplan anser om delaktighet

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Damerau; [2021]
    Nyckelord :future; intellectual disabilities; participation; school; students;

    Sammanfattning : Elisabeth Damerau (2021) Participation: Listen to the students' voices! What students who study according to the curriculum of compulsory school for children with intellectual disabilities think about participation. Master degree in Special education, 120 p, Department of School Development and Leadership, Faculty of Education and society, Malmö University. LÄS MER

  5. 5. "Man har alltid en smekmånad när barnet kommer, men där finns ju alltid problematik, det är ju därför man får ett barn"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Johanna Paulander; [2018]
    Nyckelord :Keyword: Foster parents; foster children; school achievements; social services.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Research suggest that foster children’s school achievements in compulsory school are worse compared with their peers in the same age group. The purpose of my study was to explore and analyze what kind of support and assistance foster children are offered in order to leave the compulsory school with approved grades. LÄS MER