Sökning: "computer self-efficacy"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden computer self-efficacy.

  1. 1. Computer self-efficacy och dess effekt på stress och arbetsmotivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jesper Liljegren; [2023-04-27]
    Nyckelord :computer self-efficacy; CSE; stress; arbetsmotivation; könsskillnader;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien var att undersöka om computer self-efficacy (CSE) relaterar till stress och arbetsmotivation. Ett sekundärt syfte var att undersöka om det finns eventuella könsskillnader i relation till huvudsyftet. I studien deltog 79 personer (46 kvinnor och 33 män) som antingen arbetade eller studerade på eftergymnasial nivå. LÄS MER

  2. 2. ”Tillräckligt verkligt och tillräckligt overkligt” : En kvalitativ undersökning av simuleringsövningar för att  hantera besvärliga situatione­­r på bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ingrid Bäckström; Sofie Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Library; Academic Libraries; Library users; Simulation; Self-efficacy; Work environment—Psychological aspects; Job stress; Treatment; Bibliotek; Universitetsbibliotek; Biblioteksanvändare; Simulering; Self-efficacy; Psykosocial arbetsmiljö; Arbetsrelaterad stress; Bemötande;

    Sammanfattning : Introduction. Simulation-based training courses are commonly used in medical and teacher education in order to practice handling difficult tasks and situations in a safe environment. This paper researches a training course held by the university library of Linköping. LÄS MER

  3. 3. "Daglig dator" : Combating computer anxiety through daily online exercises

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Fredrik Johansson Åhed; [2020]
    Nyckelord :HCI; UX design; design for the elderly; computer anxiety; computer self-efficacy; digital divide; digital exclusion;

    Sammanfattning : It’s well known that the contemporary rapid development of technology has created a digital divide between those who adopt and use the emerging digital services, and those who don’t. The ones who fail to adapt to the new digital society, is at great risk of being completely excluded from it, which strips away both social, health related and economical opportunities. LÄS MER

  4. 4. Att vilja och våga samtala på målspråket : Faktorer som påverkar elevers vilja och förmåga till muntilig interaktion på franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Eva Engström Dray; [2019]
    Nyckelord :kommunikativ språksyn; muntlig interaktion; kognitiva faktorer; socio-affektiva faktorer; willingness to communicate; task based language teaching; formelstrukturer;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to deepen the knowledge about factors that influence students’ willingness and ability to oral interaction in a target language, in this case French. It also aimed to achieve a clearer picture of the tasks the students work with and would like to work with in classroom situations. LÄS MER

  5. 5. Skolrelaterad stress i högstadiet, hur det ser ut och varför

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Fridolin; [2015]
    Nyckelord :fritidsaktiviteter; ungdomar; Stress; self-efficacy; coping; skola; adolescents; leisure activities; academic; school; Social Sciences;

    Sammanfattning : En tvärsnittlig enkätstudie genomfördes på niondeklassare (N=34) under skoltid. Frågeställningen var: ”Hur samvarierar upplevd skolstress med self-efficacy, copingstrategier och fritidsaktiviteter?” Samplet kom från ett bekvämlighetsurval. LÄS MER