Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7804 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur uppfattningar om inputlegitimitet påverkar valdeltagandet i valet till Europaparlamentet -En kvantitativ undersökning av det svenska Europaparlamentsvalet 2019

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matteus Bergström; [2024-03-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Throughout the existence of the European Union, the voter participation in the elections to the European parliament have remained on a comparatively low level. In each member state, participation in these elections have remained on a lower level than in elections to their respective national parliaments, often by a significant margin. LÄS MER

  2. 2. IMAGINE THAT – DATORREKLAM SOM UTTRYCK FÖR SAMTIDA SAMHÄLLSIDEAL. En multimodal kritisk diskursanalys av 1980-talets reklambilder för persondatorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Esther Malmqvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Persondator; Marknadsföring; Medieteknologier; Sociotechnical Imaginaries; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Until the 1970s, computers were primarily being used by universities, bigger companies or nationstates. With the invention of the microchip the average size of computers was reduced and they became more affordable, resulting in the creation of the microcomputer and eventually personal computers. LÄS MER

  3. 3. LE OCH VINKA POLITIKER! En kvantitativ innehållsanalys av svenska EUparlamentarikers självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Reis; [2024-03-04]
    Nyckelord :Social Media; Instagram; Political Communication; Selfpresentation; Political Personalization; Gender;

    Sammanfattning : The evolution of social media has changed the way people communicate, among other things the political communication. On social media political actors can communicate directly to their audience and circumvent the traditional media, and it is also platforms that have a more personal focus. LÄS MER

  4. 4. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  5. 5. Ditt vittnesmål i mordrättegången – finns där poddar finns. En kritisk diskursanalys av tre svenska kommersiella true crime-podcasts etiska förhållningssätt till brottsoffer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabelle Kölarås; Wilma Strömberg; [2024-03-01]
    Nyckelord :Ethics; true crime; critical discourse analysis; victim; podcast;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how victims are portrayed in three swedish commercial true crime podcasts. Journalistic ethics in relation to how the victim and the perpetrator was portrayed in the podcasts was of big importance when conducting the study. LÄS MER