Sökning: "concept-oriented reading instruction"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden concept-oriented reading instruction.

  1. 1. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER

  2. 2. Lärarpersektiv på lässtrategier : En intervjustudie om undervisning i lässtrategier i årskurs 7–9

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carin Stegå; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : The present thesis aims to investigate how seven teachers of Swedish in the compulsory school´s later years’ experience and describe the use of reading comprehension strategies in teaching, the difficulties that may arise and the knowledge the teachers have of reading comprehension strategies. The purpose is to explore which models’ teachers use in their teaching as well as how reading strategies are integrated. LÄS MER

  3. 3. Arktibus ögon : En läromedelsanalys med fokus på läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Olsson; Anna Olofsson; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; läromedel; innehållsanalys; Arktibus ögon; svenska; årskurs 1; läsförståelse; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; transactional strategies instruction; concept-oriented reading instruction; styrdokument; litteraturstudie; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Examensarbetet är en läromedelsanalys där syftet är att undersöka hur ett läromedel iämnet svenska för årskurs 1 förhåller sig till läsförståelsestrategier. I arbetet undersöks vilka läsförståelsestrategier som framkommer i läromedlet Arktibus ögon, hur de strategi­erna kan kopplas till forskningsbaserade modeller som utvecklar läsförståelse och hur läromedlet stämmer överens med läroplanens kunskapskrav för läsförståelse i slutet av årskurs 1. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsestrategier – som medel för utvecklandet av elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nora Khalil Afifi; [2019]
    Nyckelord :Läsning; Läsförståelse; läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier; CORI; TSI; Reciprok undervisning; modellering;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en vital förmåga att besitta för individen. Läsförståelse bidrar till individens deltagande i samhället och krävs för att tillgodogöra sig innehållet i texter och möjliggör elevers lärande av kunskaper inom alla skolämnen. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsmodeller för att utveckla elevers läsförståelse : En litteraturstudie kring hur lärare kan tillämpa undervisningsmodellerna RT, TSI, CORI och QtA samt vilka effekter modellerna har på elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Eriksson; Elin Andersson; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; undervisningsmodeller; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Concept-Oriented Reading Instruction; Transactional Strategies Instruction.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska och analysera forskning kring hur lärare kan tillämpa modellerna RT, TSI, CORI och QtA i läsförståelseundervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Studien är riktad mot elever i årskurs 2 och 3. LÄS MER