Sökning: "connotative"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet connotative.

  1. 1. Bara mjölk smakar mjölk - En fallstudie om hur utformningen av mjölkreklam anpassas efter en föränderlig marknad

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska högskolan; Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Lycksell; Linnea Lydén; [2020]
    Nyckelord :Kultur; Reklam; Mjölk; Bildanalys;

    Sammanfattning : Mjölk är en råvara som länge funnits med i svenska hushåll. Till kaffet, i skolmatsalen eller som självklar dryck till bullarna. Det faktum att mjölk dessutom ofta placeras längst in i matbutiken tyder på dess självklarhet för svenska konsumenter. På senare år har konsumtionen av mjölk minskat och samtidigt fått nya konkurrenter. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor sexualiseras för ditt nöje En multimodal kritisk diskursanalys om sexualiseringen och objektifieringen av kvinnor i publicerade Instagram-bilder

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Åstholm; [2020]
    Nyckelord :Feminism; gender depictions; Instagram; multimodal critical discourse analysis; objectification; sexism; sexualization;

    Sammanfattning : The objective of this study is to observe how women and their bodies are being objectified and sexualized through famous designer companies’ Instagram accounts. More specifically, this study is interested in defining which certain aspects of an image contribute to a dehumanizing and degrading view of the female sex, but also how women are being cognitively affected by this. LÄS MER

  3. 3. Varumärket som säljer så mycket mer än smink : En kvalitativ studie om vilka framställningar av kvinnan som går att hitta i de sex mest gillade reklambilderna i CAIA Cosmetics läppstiftskampanj 2019

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ); Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alejandra Marroquin; Isabelle Nordén; [2020]
    Nyckelord :Gender; Stereotype; Male Gaze; Objectification; Representation; Instagram; Women in advertising; Genus; Stereotyp; Den manliga blicken; Objektifiering; Representation; Instagram; Kvinnor i reklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine which kind of expressions of the woman that were present in the selected advertising images and how they could affect how women are represented. A qualitative content analysis was conducted. The six most liked CAIA Cosmetics Instagram posts from their lipstick campaign in 2019 were chosen and analysed. LÄS MER

  4. 4. A Semiotic Analysis of the Representation of Arctic Inuit in the National Geographic

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Zeljka Kristín Klobucar; [2019]
    Nyckelord :Inuit; representation; photographs; semiotics; National Geographic;

    Sammanfattning : This study examines representations of Inuit people in the photographic images of the National Geographic with the aim of analyzing how they are portrayed in the photographs in which they appear. The theoretical framework consists of theories on representation with a focus on postcolonial theory, otherness and Eskimo Orientalism. LÄS MER

  5. 5. Konstruerad utsatthet : En bildsemiotisk analys av Nathalie Djurbergs stop motion-filmer Greed och Cave

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Nora Cserhalmi; [2019]
    Nyckelord :Nathalie Djurberg; exposedness; male gaze; visual semiotics; denotative; connotative; sign; female representation; female bodies; construction; male sexual desire; Woman; Man.; Nathalie Djurberg; utsatthet; male gaze; manlig blick; bildsemiotik; denotation; konnotation; tecken; kvinnlig representation; kvinnliga kroppar; konstruktion; manlig sexuell lust; Kvinna; Man.;

    Sammanfattning : This essay aims to analyse how the exposedness is constructed in the Swedish contemporary artist Nathalie Djurberg’s two stop motion-films Greed and Cave. Five stills from Greed and three stills from Cave will be examined from a feminist perspective with a theoretical viewpoint based on theories from both art history and film studies. LÄS MER