Sökning: "constructive alignment"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden constructive alignment.

  1. 1. Catching waves for sustainability? Investigating action oriented ESD for young surfers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Daja Malin Salge; [2023-10-12]
    Nyckelord :Surfing; Action Competence in Sustainability Education; Pro-Environmental Action; Participatory Action Research;

    Sammanfattning : Aim: As the surf lifestyle and industry are touching environmental, social and economic sustainability issues, this research aims to investigate action oriented ESD in an institution that is offering surfing activities, to explore and improve educational pathways that contribute to the promotion of sustainable action among surfers. Theory: For reaching this aim, theoretical approaches regarding pro-environmental actions are considered, and thus the corresponding educational framework of Action Competence is embedded as a central theoretical component, to plan, implement and evaluate an ESD program. LÄS MER

  2. 2. Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer som ett kunskapsmål : En kvalitativ undersökning av sex utbildningsprogram vid Karlstads universitet

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emmy Karlsson; Atta Brikha; [2023]
    Nyckelord :violence; violence against women; domestic violence; knowledge requirement; theory of learning; university teaching; thematic analysis; content analysis; våld; mäns våld mot kvinnor; våld i nära relationer; kunskapsmål; inlärningsteori; högskoleundervisning; tematisk analys; innehållsanalys; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer är ett aktuellt samhällsproblem. Studenter som i sin framtida profession kan komma att möta människor som har blivit våldsutsatta ska visa på kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för att kunna ta ut en examen. LÄS MER

  3. 3. Olika läroböcker men samma förutsättningar? : En kvalitativ intervju- och kvantitativ läromedelsanalysstudie om hur fyra läroböcker förbereder elever inför de nationella proven i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :My Larshagen; Ida Strandell; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; Nationella prov; Constructive alignment; intervju; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och i sådana fall hur innehållet i två läromedel för årskurs 3 förbereder eleverna inför de nationella proven i matematik. För att undersöka detta analyseras de två läromedlen Favorit matematik och Rik matematiks läroböcker för årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Perspektiv på skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; Sofia Vilhelmsson; [2021-05-04]
    Nyckelord :skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivbedömning; constructive alignment; high stakes-prov; washback-effekt; arrowing of the curriculum;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka skrivdiskurser som finns representerade i de nationella styrdokument som styr undervisningen samt om dessa skrivdiskurser också finns representerade i de nationella bedömningsstöd som används för kunskapsbedömning av skrivförmågan. Därmed är det möjligt att fastställa om det finns en tydlig koppling, constructive alignment, mellan de styrdokument som styr skrivundervisningen och de nationella bedömningsstöd som används vid kunskapsmätning och bedömning av skrivförmågan. LÄS MER

  5. 5. Constructive Alignment and FocusedFormative Feedback on an L2 EnglishBeginner Undergraduate AcademicWriting Course

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hassan Guuled; [2021]
    Nyckelord :Academic writing; Writing intervention; constructive alignment; formative feedback; feedback classifications;

    Sammanfattning : Although academic writing skills are central in the core content of the Swedish nationalcurriculum for English, Swedish upper-secondary school pupils struggle withcomposing academic texts. Both international and national research have formulatedseveral models for effectively constructing ESL (English as a second language)academic writing modules. LÄS MER