Sökning: "consumer culture"

Visar resultat 21 - 25 av 471 uppsatser innehållade orden consumer culture.

  1. 21. Echoes of the past: A Qualitative Study on Personal and Historical Nostalgia and their Impact on Consumer Identity

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filippa Möller; Linnéa Wrobel; [2023]
    Nyckelord :Nostalgia; personal nostalgia; historical nostalgia; Consumer Culture Theory CCT ; Belk; Goffman; Holt; identity; identity myths; self-presentation; possessions; consumption; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: The purpose of this study is to explore young consumers' identity creation in the context of nostalgic consumption and marketing. The study seeks to deepen the understanding of how young consumers construct their identities by exploring the impact of two forms of nostalgia, personal and historical. LÄS MER

  2. 22. Färgens betydelse inom kulturell marknadsföring : En studie om betydelsen av färgen på livsmedelsförpackningar i svensk och kinesisk kultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lova Barthelson; My Persson; [2023]
    Nyckelord :Color; China; Sweden; culture; marketing; cross-cultural; consumer behavior; Färg; Kina; Sverige; kultur; marknadsföring; tvärkulturell; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Culturally adapted marketing has increased due to internationalization. The role of color varies across cultures and influences consumer behavior. The aim of this thesis is to improve knowledge on how Swedish companies can use color in their marketing, in terms of package design of groceries, when adapting to the Chinese consumer culture. LÄS MER

  3. 23. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  4. 24. Exploring the determinants of purchasing behavior in the context of safety apparel : A study of safety marketing

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Alexandre-Nikos Pociello i Palau; [2023]
    Nyckelord :Safety apparel; Personal Mobility Vehicles; urban mobility; micro-mobility; helmet; marketing; consumer buying behavior; Theory of Planned Behavior;

    Sammanfattning : The rapid growth and development of cities have brought new mobility challenges, which the emergence of micro-mobility solutions, such as Personal Mobility Vehicles, has addressed. However, the increase in the use of these vehicles has also led to a rise in the number of accidents and injuries due to the inadequate use of protective equipment. LÄS MER

  5. 25. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER