Sökning: "controlled motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden controlled motivation.

  1. 1. Är det någon som bryr sig? : En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jakob Sanfridsson; Lina Tollsten; [2024]
    Nyckelord :Self-determination theory; Autonomy; Competence; Relatedness; Leadership; Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; tillhörighet; ledarskap; motivation;

    Sammanfattning : Titel: Är det någon som bryr sig? - En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Jakob Sanfridsson och Lina Tollsten   Handledare: Monika Wallmon   Datum: 2024, januari   Syfte: Att undersöka och analysera motivationsfaktorer hos högskolelärare och yrkesidrottstränare, utifrån självbestämmandeteorin. Genom att identifiera likheter och skillnader i motivationsdrivkrafter för dessa två grupper, ämnar studien bidra till en djupare förståelse av hur olika faktorer påverkar motivationen inom olika yrkesområden. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation & betyg : En kvantitativ studie om sambandet, och könsskillnaderna mellan motivationstyp och betygsambitioner i idrott & hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Könberg; Viktor Trojmar; [2024]
    Nyckelord :Motivation; Ambition; Könsskillnader; Idrott och Hälsa;

    Sammanfattning : Syfte & Hypoteser: Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan motivationstyp och betygsambitioner hos gymnasieelever i ämnet idrott och hälsa. Samt att analysera eventuella skillnader mellan könen avseende både motivationstyp och betygsambitionsnivå. LÄS MER

  3. 3. Work-life balance och motivation : En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan work-life balance och medarbetarnas upplevda motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amanda Martins; Frida Schaffer; [2023]
    Nyckelord :Work-life balance; motivation; work motivation; balance between work and personal life; intention to leave work; conflict theory; SDT theory; Work life balance; motivation; arbetsmotivation; balansen mellan arbetsliv och privatliv; viljan att lämna arbetet; konfliktteorin; SDT-teorin;

    Sammanfattning : Bakgrund. Individer i dagens samhälle behöver finna en balans mellan sina olika roller inom arbetslivet och privatlivet. Denna balans konkurrerar om individens tid och resurser, vilket kan vara krävande för en individ att lyckas balansera mellan. LÄS MER

  4. 4. LÄSHUNDEN - LÄSARENS BÄSTA VÄN? : Läshundar används i specialundervisning av elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lotta Aurell; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; skolhund; språkutveckling; läsutveckling; specialundervisning;

    Sammanfattning : This study examines the experienced reading motivation of children who read to a dog, and how reading to dogs can be used in special education for children with reading difficulties. The theoretical framework is inspired by motivational theory and the concepts controlled and autonomous motivation, behavior theory and motivation based on expectation. LÄS MER

  5. 5. Unlocking the Battle Pass: Broadening the Scope of Video Game Gamification

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Melinda Sowole; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Battle Pass; Season Pass; Challenges; Extrinsic motivation; Negative reinforcement; Video games;

    Sammanfattning : While gamification has been extensively studied in specific fields, such as education and health, its application in other domains remains understudied. This thesis explores how battle passes, a common gamification system found in video games, are implemented and examines their potential challenges and limitations within and beyond video games. LÄS MER