Sökning: "conversation with employee"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden conversation with employee.

  1. 1. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER

  2. 2. Being Offered an Alternative to Prosecution: The Lived Experience of General Aviation Pilots and Prosecutors

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Bram Couteaux; [2023]
    Nyckelord :Just Culture; Second Victims; Forgiveness; Normative Performance; Aviation; Restorative Justice; Accident; Incident; Human Error; Punishment; Lived Experience; Phenomenology; FLMU06; Social Sciences;

    Sammanfattning : Background To learn from incidents, it is imperative that people involved feel safe to share their complete unadulterated stories without fearing punishment. Recently, the Netherlands Public Prosecution Service has begun to offer general aviation pilots an alternative to prosecution. LÄS MER

  3. 3. Det är min skyldighet som chef! : En studie om chefers prestationssamtal med medarbetare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kolmodin; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :workplace; performance appraisal; communication; performance; conversation; arbetsplats; medarbetarsamtal; kommunikation; prestation; samtal;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att studera hur chefer förbereder, genomför och utvecklas av prestationssamtal med medarbetare på arbetsplatsen. Med prestationssamtal menas de formella samtal/möten som innefattar att chefen tar upp en medarbetares prestation. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar arbetsmotivationen : En studie kopplad till medarbetarnas ålder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Khalaf; Marcus Benjamin; [2023]
    Nyckelord :Work motivation; motivational factors; younger employees; older employees; external motivation; internal motivation; motivational factors; hygiene factors; Arbetsmotivation; motivationsfaktorer; yngre medarbetare; äldre medarbetare; yttre motivation; inre motivation; motivationsfaktorer; hygienfaktorer;

    Sammanfattning : Medarbetare spelar en avgörande roll för verksamhetens framgång, enligt Hedegaard Hein (2012). Därför är det viktigt att hålla medarbetare ständigt motiverade i arbetet. Det är viktigt för arbetsgivare att ha kunskap om hur medarbetarna motiveras och vara medveten om att olika medarbetare kan motiveras på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Ledarskapsbeteende i medarbetarsamtal : En förklaring av ledarskapsbeteenden genom metaforer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sebastian Grunditz Verter; Dino Busbaher; [2023]
    Nyckelord :Performance appraisals; metaphors; leadership; co-workers; Medarbetarsamtal; metaforer; ledarskap; medarbetare;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor - Vilka ledarskapsbeteenden uppvisar chefer under medarbetarsamtal? - På vilket sätt kan chefernas beteende i medarbetarsamtalet förklaras med hjälp av aktuella ledarskapsteorier? Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vilka ledarskapsbeteenden som chefer manifesterar under medarbetarsamtalet, för att bidra med en fördjupad kunskap kring detta fenomen. Studien använder sig av en teoretisk referensram som grundar sig i etablerade ledarskapsteorier som används för att analysera chefers beteende inom kontexten av medarbetarsamtal, för att undersöka om de etablerade teorier kan förklara dessa beteenden i denna specifika kontext. LÄS MER