Sökning: "cookies internet"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden cookies internet.

  1. 1. Svenska e-handlares acceptans av metoder för datainsamling på Internet: En kvalitativ studie om e-handlares uppfattningar av påverkande faktorer vid utfasningen av third-party cookies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Eidmann; Karin Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; E-handel E-commerce; Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR ; Third-Party Cookies; Teknologiacceptans Technology Acceptance; Walled Gardens; Universal ID; Privacy Sandbox; First Party Data; Online Advertising; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handelsindustrin har länge använt sig av third-party cookies för att spåra internetanvändare, men 2024 kommer dessa att ha fasats ut från de största webbläsarna. Det nuvarande kunskapsläget kan varken besvara vad e-handlarna anser vara alternativ till third-party cookies eller vilka faktorer som leder till acceptans av dessa. LÄS MER

  2. 2. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER

  3. 3. Vad accepterade jag precis? : Webbplatsbesökares uppfattningar omsamtyckesbanderoller

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Jesper Thor; Felix Lidgren; [2023]
    Nyckelord :Consent Banner; Cookies; Experience; Interaction; Motivation; Samtyckesbanderoll; Webbkakor; Upplevelse; Interaktion; Motivation;

    Sammanfattning : Cookies on the internet have been around for a long time and havebecome increasingly visible due to consent banners in connectionwith GDPR. European websites now require visitors to acceptcookies due to the change in the law for them to be used. LÄS MER

  4. 4. What Happens When the Cookies Crumble? : A mixed-method approach to investigate Internet users’ perceptions towards the Cookieless Future

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Anikó Ács; Jelia Agiden; [2023]
    Nyckelord :Third-party Cookies; Consumer Perspective; User Intention; Perception;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate and understand the consumer perspective and intentions toward the prospect of a future without third-party cookies.Design/Methodology/Approach: This thesis utilized a combination of exploratory and confirmatory research design. A mixed-method approach was used for the data collection. LÄS MER

  5. 5. Val av Cookies : - En kvantitativ studie om förekomsten av privacy paradox och bounded rationality vid en användares val av cookies.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Carl Dahlgren; Elias Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality; Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality;

    Sammanfattning : Data räknas idag som en av världens värdefullaste resurser. I takt med att internet har blivit mer etablerat och utökat sina användningsområden, har insamlingen av information om dess användare ökat. LÄS MER