Sökning: "coping metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden coping metoder.
1. Kvinnors upplevelser av att leva med bröstcancer : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den mest förekommande cancerformen bland kvinnor både i Sverige och internationellt. Bröstcancer uppvisar diverse symptom och behandlas med en kombination av kirurgi, kemoterapi och strålterapi. LÄS MER
2. Improving Visibility Forecasts in Denmark Using Machine Learning Post-processing
Master-uppsats, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapsläraSammanfattning : Accurate fog prediction is an important task facing forecast centers since low visibility can affect anthropogenic systems, such as aviation. Therefore, this study investigates the use of Machine Learning classification algorithms for post-processing the output of the Danish Meteorological Institute’s operational Numerical Weather Prediction (NWP) model to improve visibility prediction. LÄS MER
3. Bakom anfallen: Att hantera livet med epilepsi : en litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Epilepsi är en kronisk sjukdom i hjärnan som drabbar cirka 50 miljoner personer runt om i världen. Sjukdomen kännetecknas av återkommande anfall. Stigmatisering och diskriminering är förekommande vilket kan göra att personer med epilepsi inte kan delta fullt ut i den sociala aspekten. LÄS MER
4. Stress - vårdpersonals erfarenheter och copingstrategier : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Stress är ett globalt ökande problem. Negativa effekter av stress inkluderar bland annat försämrat välmående och hälsa för vårdpersonal och nedsatt vårdkvalitet. Konsekvenser av stress på samhällsnivå kan innebära långa sjukskrivningar med ökade ekonomiska kostnader för individ, arbetsgivare och samhälle. LÄS MER
5. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER