Sökning: "corporate social responsibility CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 1294 uppsatser innehållade orden corporate social responsibility CSR.

  1. 1. Frivillig skatterapportering - en fluga eller en hållbar marknadstrend?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Maja Svanå; [2020-05-17]
    Nyckelord :Skattemässig transparens; Aggressiv skatteplanering; Corporate Social Responsibility CSR ; Frivillig skatterapportering; Fair Tax Mark Ltd; CSR Europe; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet skattemässig transparens. Min forskning tycks visa att den senaste tidens transformation av marknaden har medfört att svenska bolag numera måste redovisa mer information om sin ägar- och organisationsstruktur och sina affärsstrategier till staten. LÄS MER

  2. 2. Att sälja en värdering eller en smak? : En komparativ kritisk retorikanalys av Oatly- och Arlas reklamfilmer med tillhörande kommentarsfält på Youtube

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Scavo; Amanda Steier; [2020]
    Nyckelord :Arla; Oatly; CSR; Mjölk; Havredryck; reklam; retorik; smak; Youtube.;

    Sammanfattning : The following study focuses on food companies Oatly's and Arla's communication on the digital platform Youtube. The study analyzes two commercials from Arla and one commercial from Oatly. LÄS MER

  3. 3. Corporate Social Responsibility - ansvar under frihet - En utredande uppsats om multinationella företags ansvar för och i den globala leverantörskedjan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ellinor Månsson; Nilla Torstensson; [2020]
    Nyckelord :Företags sociala ansvar; mjuk reglering; leverantörskedja; uppförandekoder; hållbarhetsrapportering; multinationella företag Corporate social responsibility; global supply chain; soft law; codes of conduct; sustainability report; multinational enterprises; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Multinationella företag har, på grund av den ökade globaliseringen, i allt större utsträckning börjat etablera komplexa leverantörskedjor vilka inte sällan sträcker sig över olika världsdelar. Produktionen förläggs framförallt i utvecklingsländer där efterlevnaden av arbetsrättsliga standarder många gånger är bristfällig. LÄS MER

  4. 4. Generation Z:s uppfattning om företags attraktivitet utifrån tre aspekter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kajsa N. Lysén; Isabelle Vildbaek; [2020]
    Nyckelord :Företags attraktivitet; Generation Z; extern Employer Branding; tre aspekter av CSR;

    Sammanfattning : Den rådande klimatdebatten har resulterat i att människor ställer högre krav på företag i att inte enbart vara vinstdrivande utan även fokusera på vad företag kan göra för att bidra till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt som det ställs högre krav på företagen i att agera hållbart, existerar även en utmaning för företag i Sverige att attrahera framtida arbetskraft, som nu utgörs av Generation Z. LÄS MER

  5. 5. Customer’s Understanding of Fast Fashion Firm’s Sustainability Work

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linnea Lång; Sara Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Sustainable Development; Corporate Social Responsibility CSR ; Sustainability Reporting; Business Ethics; Sustainable Customer Behaviour;

    Sammanfattning : In today's society, the levels of consumption are higher than ever, and we live in an era where sustainable development needs more attention. Fast fashion firms, in particular, have a negative impact on the situation, and customer’s consumption of clothes has resulted in several threats for the planet. LÄS MER