Sökning: "corporate social responsibility theory"

Visar resultat 1 - 5 av 506 uppsatser innehållade orden corporate social responsibility theory.

  1. 1. Corporate Commitments and Human Capabilities : A Thematic Analysis of Corporate Social Responsibility in the Tanzanian Sisal Industry using Nussbaum's Capabilities Approach.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Lukas Nylander; [2024]
    Nyckelord :CSR; Sisal; Capabilities; Sustainability;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) is an increasingly important aspect of a company’s image and has provided profitability by appealing to consumers. The Tanzanian sisal value chain provides an interesting case where newly established companies have the ability to incorporate CSR in their everyday work and create a sustainable environment where social and environmental aspects of responsibility are undertaken. LÄS MER

  2. 2. Varumärket H&M i sviterna av en hållbarhetskris : En kvalitativ innehållsanalys av hur H&M via vdn Helena Helmersson kriskommunicerar i fallet om “Klädinsamlingen som blir sophögar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wilma Niva Runberg; Evelina Ek; [2024]
    Nyckelord :Kriskommunikation; H M; hållbarhet; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Corporate Social Responsibility; greenwashing; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2023 kunde Aftonbladet avslöja en granskning med motsägande information kring H&Ms annars utstickande hållbarhetsarbete. Det framkom i granskningen att H&Ms klädinsamling som har kommit till att bli den största i världen inte återanvänder eller återvinner kläderna på det sättet som utlovas och att flera av plaggen hamnar på platser, som världens värsta dumpningsplats i Benin. LÄS MER

  3. 3. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Does CSR Performance Impact a Firms' Engagement in Earnings Management?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Tashfia Khan Latif; Maria Makhoul; [2024]
    Nyckelord :corporate social responsibility; earnings management; discretionary accruals; opportunistic perspective; integrative theory;

    Sammanfattning : This study examines the relationship between corporate social responsibility (CSR) and earnings management (EM). Specifically, we question whether firms investing in CSR also behave in an ethical manner to constrain EM, or if they engage in CSR as a way to hide corporate misconduct. LÄS MER

  5. 5. Voices from Rwanda

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Daphne Lindberg Spångvall; [2024]
    Nyckelord :Developing countries; Institutional theory; Foreign Investment; CSR; Entrepreneurship;

    Sammanfattning : This thesis seeks to explore how the institutional environment in which an organization operates affects the work with Corporate Social Responsibility (CSR) in developing countries. The study has been conducted as a case study in Rwanda, collecting data using a qualitative study with in-depth interviews with three core groups: local entrepreneurs, foreign investors, and government organizations. LÄS MER