Sökning: "corsaro"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet corsaro.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. "Får jag vara med?" : En kvalitativ studie om hur barn förhandlar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Solei Björnfjell; Stina Juntti; [2023]
    Nyckelord :tillträdesstrategier; Corsaro; observation; intervju; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera strategier som barn i en syskongrupp på förskolan använder sig av för att förhandla om lekutrymmet i den fria leken samt att analysera förskollärares uppfattningar av och om barns förhandlingsstrategier. Genom observationer och i en fokusgruppsintervju har vi fått svar på forskningsfrågorna: vilka förhandlingsstrategier vi kan se att barnen använder för att få tillträde: vad strategierna leder till: vilka förhandlingsstrategier förskollärarna kan se samt hur förskollärarna arbetar för att motverka exkludering i den fria leken. LÄS MER

  3. 3. I en liten spricka i strukturen… : En observationsstudie av förskolebarns aktörskap genom platsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carina Andersson; [2022]
    Nyckelord :agency; creating space; interpretive reproduction; peer cultures; preschool; time space; aktörskap; platsskapande; tolkande reproduktion; kamratkulturer; förskola;

    Sammanfattning : The preschool is often looked upon as an institution for the parents and guardians, with an aim to influence the children. If we change the perspective, from the adult to the child´s perspective, we might find that the preschool with its places and activities is created by the children who live their everyday lives there. LÄS MER

  4. 4. Conflict resolution in peer cultures : – Children’s perspectives on negotiating and solving social situations with their peers

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Katinka D'Souza; Emma Hevlund; [2022]
    Nyckelord :child perspectives; conflict resolution; peer cultures; social emotional development;

    Sammanfattning : This study aims to explore children’s perspectives on conflict resolution within their peer groups. Children’s peer groups and cultures are a crucial setting for social and emotional development and can be reflective of broader peer cultures. LÄS MER

  5. 5. Lika barn leka bäst? : En studie om förskolebarns kamratrelationer i den fria leken i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Immaculate Kabenge; Janie Selenhag; [2022]
    Nyckelord :Preschool; peer relations; peer culture; unrestricted play; inclusion; exclusion; influence; participation; social interaction;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to unveil how inclusion in contrast to exclusion, between children, is being exercised during unrestricted play. Furthermore, the study intends to highlight how educators discern how children are given equal opportunities regarding influence and participation during unrestricted play. LÄS MER