Sökning: "cost plus pricing"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden cost plus pricing.

  1. 1. The Influence of Pricing Strategy on the Growth of SMEs : A Case Study in Liberia

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Dewah Netta Jackson; Ohabuike Joshua Ajuro; [2023]
    Nyckelord :Pricing; Influencing of pricing strategy; SMEs growth; Liberia;

    Sammanfattning : Small and Medium Enterprises (SMEs) play a crucial role in the economic development of any nation. However, due to various challenges, including government policies, cost of production, competition, and market demand, SMEs often struggle to survive and grow. Pricing strategy is one of the critical factors determining SMEs' success. LÄS MER

  2. 2. Ett bra erbjudande? – När riskerar kampanjer att aktualisera reglerna om underprissättning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Marielle Pettersson; [2019]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The prohibition against abuse of a dominant position, and thereby the prohibition against predatory pricing, is regulated in both the Treaty on the Functioning of the European Union and in the Swedish Competition Act. The prohibition is clearly formulated and it does not indicate that there is any form of undercutting that is allowed for companies in a dominant position. LÄS MER

  3. 3. Beslutsstöd för Prissättning av Lösningar : Ett Toppstyrt Ramverk för Prissättning i Telekomindustrin

    Master-uppsats, KTH/Industriell Management

    Författare :MICHAELA ENGMAN; OSCAR ROSANDER; [2016]
    Nyckelord :Pricing Strategies; Solutions; Top-Down Pricing; Customer Value; Cost-Plus; Prisstrategier; Prissättning; Lösningar; Toppstyrd Prissättning; Kundvärde; Cost-;

    Sammanfattning : Företag som arbetar med att sälja stora komplexa lösningar finner ofta att det tar mycket lång  tidatt sätta samman och prissätta sina lösningar. På grund av den stora konkurrens som råder för företag inom telekomindustrin, där de företag som erbjuder den mest attraktiva lösningen till det bästa priset vinner affären, är det essentiellt att de företag som konkurrerar om en affär är responsiva och har möjlighet att ändra sina priser till kunden snabbt vid behov. LÄS MER

  4. 4. Strategier, prissättning och prismodeller : En jämförelse mellan två lokala gym

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Ansin; Patrik Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Strategi; prissättning; prismodell; prismodell-equalizer; tjänst;

    Sammanfattning : Det finns få studier kring hur organisationer gör när de sätter sina priser på tjänster, därför är det aktuellt med en studie kring just detta. Samtidigt finns det alltjämt ett växande intresse och en ökad uppmärksamhet kring olika och nya hälsotrender med olika dieter och träningsformer, där allt fler väljer att bli medlemmar vid olika gymanläggningar. LÄS MER

  5. 5. The Transfer Pricing Problem in a Service Firm : A Case Study on a Swedish Multinational Enterprise

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Shakir Husain; Emre Yilmaz; [2015]
    Nyckelord :Transfer Pricing; Management Control; Organizational Structure; OECD Guidelines; Managers Analytical Plane MAP ; Intangible Assets; Service Firms; Value Chain; Market-based Transfer Price; Cost-based Transfer Price;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to answer the research question of how a service company (ServiceCo) could achieve a transfer price of its services. This is of particular interest, due to the growth of service firms that have rapidly increased and surpassed the manufacturing firms, as well as the dominant logic shifting towards services. LÄS MER