Sökning: "counselling session"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden counselling session.

  1. 1. Med videolänken som redskap : En kvalitativ studie om kuratorers erfarenheter av att utöva stödsamtal via videosamtal inom primärvården

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sara Norlander; [2023]
    Nyckelord :Counsellor; Counselling; Videoconferencing; Primary care; Communication; Professional approach; Kurator; Stödsamtal; Videosamtal; Primärvård; Kommunikation; Professionellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om kuratorers erfarenheter av att utöva stödsamtal via videosamtal inom primärvården. Vidare är syftet att öka kunskapen om kuratorernas förhållningssätt till stödsamtal som genomförs via videosamtal. LÄS MER

  2. 2. Studie och yrkesvägledning i ett postkolonialt Sverige : Om tillgängligheten för vägledning på de samiska språken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Ylipää; Sara Andersson; [2021]
    Nyckelord :availability; guidance counselling; interpreter; language; Sámi; tillgänglighet; vägledning; studie- och yrkesvägledning; tolk; språk; samer; samiska;

    Sammanfattning : This is an undergraduate study which examines the availability of guidance counselor services given in Sámi languages in the Sámi administrative areas in Sweden. The questions at issue are:  How available is guidance counselling in the Sámi languages in Sweden's 25 administrative areas? What are the counsellors' views regarding Sámi clients being able to speak their own language during a session?  The administrative areas were selected since they have an obligation to offer certain services in Sámi languages. LÄS MER

  3. 3. I chatten kan ingen höra mig skrika : En litteraturstudie om aspekter som påverkar ungdomars hjälpsökande via internetbaserad stödchatt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Charlotta Ingemarsson; Jonathan Hellgren; [2020]
    Nyckelord :online chat counselling; youths; adolescents; help seeking; internet; online; behaviour; helplines; internetbaserad stödchatt; råd och stöd; ungdomar; hjälpsökande; internet; online; hjälplinjer;

    Sammanfattning : Råd och stöd via internetbaserad stödchatt har blivit en kontaktväg för ungdomar som vill söka hjälp. Tjänsten innebär att ungdomarna från mobil och dator kan skriva med professionella eller volontärer som ger dem stöd och råd kring olika problem. LÄS MER

  4. 4. Strategier för ett kvalitativt och produktivt vägledningssamtal : En kvalitativ intervjustudie om vilka strategier vägledarna på grundskolorna anser är centrala för att förbereda eleverna inför det individuella vägledningssamtalet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Andersson; Lena Rattfelt; [2020]
    Nyckelord :Guidance counselling session; Preparation; Strategies; Vägledningssamtal; Förberedelser; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka strategier vägledarna på grundskolorna anser är centrala för att förbereda eleverna inför det individuella vägledningssamtalet samt belysa hur vägledarna uttrycker betydelsen av dessa förberedelser. En kvalitativ intervjustudie används som metod för att besvara studiens syfte samt forskningsfrågor och studien är baserad på intervjuer med åtta yrkesverksamma vägledare på grundskolor. LÄS MER

  5. 5. Inledande logopediskt föräldrasamtal vid stamning hos förskolebarn – en kvalitativ intervjustudie om föräldrars upplevelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefin Häggståhl; Vera Stopp; [2017-06-21]
    Nyckelord :stamning; föräldrar; föräldrasamtal; kvalitativ innehållsanalys; förskolebarn; stuttering; parents; counselling session; qualitative content analysis; preschool children;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva upplevelser och erfarenheter som föräldrar till förskolebarn som stammar har av ett inledande föräldrasamtal med logoped där barnet inte närvarat. Studien utgick från en kvalitativ metodik med innehållsanalys som analysmetod. LÄS MER