Sökning: "critical multiculturalism"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden critical multiculturalism.

  1. 1. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER

  2. 2. Litteratur på många språk : utbud, urval och delaktighet på folkbiblioteken i tre kommuner i Skåne

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Senka Islamovic; [2022]
    Nyckelord :Public libraries; multilingualism; mother tongue; agency; diversity; participation; deconstructionism; postcolonialism; essentialism; transnationalism Folkbibliotek; mångspråk; modersmål; agens; mångfald; delaktighet; dekonstruktivism; postkolonialism; transnationalism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to examine how multilingual literature is acquired by public libraries in three municipalities of varying sizes in Skåne: what channels are used for purchase, what the selection process is based on and whether the target population is involved in the process. It also looks to explore the extent to which the professional librarians are representative of the population at large. LÄS MER

  3. 3. Konsten att utmana normen: HBTQ+ och mångkultur i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miranda Bryttmar; Karolina Jansson; [2022]
    Nyckelord :literature; default natural setting; LGBTQ ; multicultural; democratic values; personal development;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) always underlines the importance of implementing democratic values onto the students. But is this always easy to apply in the classroom? The purpose of this work is to examine how you can work with literature in different ways in the Swedish subject, with the focus of a multicultural and LGBTQ+ perspective. LÄS MER

  4. 4. 'Linguistic Panic' : Critical Discourse Analysis of the Icelandic Language Policy in Light of the Growing Immigrant Population in Iceland

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Sigurlaug Soffía Friðþjófsdóttir; [2022]
    Nyckelord :Linguistic homogeneity; multiculturalism; immigrants; national identity; Discourse Historical Approach DHA ; Critical Discourse Analysis CDA ; Iceland; language purism; language policy; nationalism; migrants;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the discourse surrounding the preservation of the Icelandic language in light of the growing immigrant population in Iceland. This is done by analysing and comparing two public language policies through the lens of Critical Discourse Analysis, more specifically Discourse Historical Approach. LÄS MER

  5. 5. Litteraturundervisning för förändring : Om critical literacy och didaktisk potential i Ya Leila av Donia Saleh

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Moa Göransson; [2022]
    Nyckelord :critical literacy; didactic potential; multiculturalism; literature education; critical literacy; didaktisk potential; mångkulturalitet; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är utifrån en analys av den svenska romanen Ya Leila av Donia Saleh (2020) få förståelse för hur litteraturundervisning i svenskämnet i relation till mångkulturalitet och critical literacy kan se ut. Metodiskt utgick studien från Malin Alkestrands definition av begreppet didaktisk potential för att få syn på hur litteraturen kan användas för att diskutera värdegrundsfrågor kopplat till mångkulturalitet. LÄS MER