Sökning: "critical pedagogy of place"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden critical pedagogy of place.
1. Indigenous knowledge in education in north-east India
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Considering the need to preserve indigenous knowledge with relevance to the global ESD discourse, the purpose of this study is to explore and understand the value and status of indigenous knowledge (IK) in the context of integrating this in the formal school curriculum, with a focus in the North-eastern (NE) region of India. This study is grounded within the theoretical framework of Critical pedagogy of Place proposed by Gruenewald. LÄS MER
2. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER
3. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER
4. “Is it a sin against God to be poor?” : Marxist and Pedagogical Perspectives on Oppressive Ideologies in Octavia E. Butler’s Parable of the Sower and its Potential for Teaching Critical Thinking.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : In this essay, I have analysed the novel Parable of the Sower by Octavia E. Butler through a Marxist lens to investigate how ideological oppression is depicted through Capitalism and religion. To examine these ideologies, I analysed Lauren Olamina, the first-person narrator and her half-brother, Keith. LÄS MER
5. EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN SÁPMI An interview study with Sámi education professionals addressing the challenges and opportunities for respecting cultural diversity in education
Master-uppsats,Sammanfattning : In connection to global ESD discourse concerning the need for education to respect cultural diversity, the aim of this study is to investigate challenges and opportunities encountered by Sámi education professionals regarding the implementation of Sámi education in Sápmi. To meet this purpose, the study addresses the following research questions: How do Sámi education professionals describe: i) culturally appropriate and locally relevant education in Sápmi? ii) challenges and opportunities for implementing culturally appropriate and locally relevant education in Sápmi? To analyze the empirical material obtained through semi-structured interviews, a theoretical framework grounded in decolonial theory, using the concept of epistemic justice and critical place-based pedagogy, is applied. LÄS MER