Sökning: "cross-cultural"

Visar resultat 1 - 5 av 326 uppsatser innehållade ordet cross-cultural.

  1. 1. Sjuksköterskans upplevelser av tvärkulturell kommunikation

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Moa Andersson; Emilia Lindh Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :Kommunikation; sjuksköterskans perspektiv; sjuksköterskans upplevelser; språkbarriärer; tvärkulturell kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Migranter till Sverige har ökat markant de senaste årtionden, vilket leder till attsjuksköterskan kommer i kontakt med patienter med olika kulturella bakgrunder som därmedhar olika språkkunskaper. När språket blir ett hinder i kommunikationen påverkas omvårdnadenoch avsaknaden av ett gemensamt språk leder till barriärer, både språkligt och kulturellt, mellanpatient och sjuksköterska. LÄS MER

  2. 2. Socialt arbete inom rättspsykiatrin. En kvalitativ studie om kulturkompetens på Rättsmedicinalverket

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Petter Bossius Klintenberg; Louise Andersson; [2021-02-12]
    Nyckelord :cultural competence; social work; cross-cultural; communication; mental health;

    Sammanfattning : Several studies have shown that migration can have negative effects on the mental well being ofrefugees and asylum seekers. Asylum seekers and refugees is a heterogeneous group which makes itdifficult to draw general conclusions about their experiences and needs. LÄS MER

  3. 3. Dras alla konsumenter över samma kam? : Svenska företags utformning av marknadsföringsstrategier på den internationella marknaden.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tova Engman; Axel Tisell; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; standardisering; cross-cultural marketing; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Standardisering och anpassning är två marknadsföringsstrategier som flitigt debatterats under decennier bland forskare. Begreppet standardisering innebär att ett företag väljer att utforma sin marknadsföring på samma sätt genom flera kanaler och på flera marknader. LÄS MER

  4. 4. Likheter som styrkor i webbdesign : Ett alternativ till lokalisering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Björk; Annelie Von Matern Fallkvist; [2020]
    Nyckelord :Lokalisering; globalisering; mentala modeller; användbarhet; användarupplevelse; tvärkulturell design;

    Sammanfattning : This study addresses the question of how globalization affects the need for localized user interfaces. Previous research in cross-cultural design suggests that user interfaces need to be adapted to users' different cultures in order to achieve usability, effectiveness and good user experience. LÄS MER

  5. 5. Cross-Cultural Business Negotiations : The Impact of Business Cultures from a Swedish Perspective

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Viktor Andersson; Alexandra Mets; [2020]
    Nyckelord :International Business Negotiation; Cross-Cultural Negotiation; Negotiation Process; Culture; Communication; Hierarchy; Cultural Adaptation; Cultural Intelligence; France; Brazil; Singapore;

    Sammanfattning : With our increasingly competitive globalized economy, we are experiencing an emerging trend of firms competing on new international business markets (Bell et al. 2001; Huang 2010). In order to successfully negotiate in an international context, cultural sensitivity needs to be taken into consideration (Manrai & Manrai 2010). LÄS MER