Sökning: "cross-professional teams"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden cross-professional teams.

  1. 1. Samarbetets krona och klave : En studie om samarbetet inom tvärprofessionella team utifrån hälso-och sjukvårdskuratorers perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Johansson; Helena Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Interprofessional teams; collaboration; health care curators; digitization; covid-19.; Tvärprofessionellt team; samarbete; hälso-och sjukvårdskurator; digitalisering; covid-19.;

    Sammanfattning : Syftet var att studera hälso- och sjukvårdskuratorers erfarenheter av att arbeta i tvärprofessionella team samt hur det upplever sin egen yrkesroll. Vidare studerades deras erfarenheter av hur de upplevt att pandemin påverkat deras och teamets arbete. LÄS MER

  2. 2. Elevhälsans hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete : Uppfattningar utifrån ett tvärprofessionellt elevhälsoteam

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Johanna Emilsson; [2019]
    Nyckelord :Cross-professional teams; health promotion; prevention; pupils health; qualitative content analysis; Elevhälsa; förebyggande; hälsofrämjande; kvalitativ innehållsanalys; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elevhälsan är en väsentlig resurs för elevers lärande, utveckling och hälsa. Samsyn om hälsofrämjande-, förebyggande- och åtgärdande perspektiv är av betydelse för eleverna. Syfte: Att undersöka hur elevhälsans professioner uppfattar det hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande uppdraget. LÄS MER

  3. 3. Ett nytt sätt att arbeta med elevhälsa? : En fallstudie om förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande arbete i ett elevhälsoteam

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bibbi Larsliden; [2018]
    Nyckelord :pupil welfare team; pupil welfare; prevantion work; health promotion work; cross-professional teams; learning in organizations; system theory; elevhälsoteamsarbete; elevhälsa; förebyggande; hälsofrämjande arbete; tvärprofessionella team; lärande organisationer; system teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur elevhälsoteam kan gestaltas för att inte bara vara åtgärdande utan även hälsofrämjande och förebyggande. Tidigare forskning, nationella granskningar och rapporter har visat på svårigheter för elevhälsoteam att arbeta utifrån sitt uppdrag att vara främst förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER

  4. 4. Elevhälsa – en illusion av kvalitet? : En fallstudie om vilka faktorer som hindrar eller skapar förutsättningar för kvalitets- och systematiskt förbättringsarbete inom elevhälsan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Annica Glad; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsan; elevhälsoteam; kvalitetsteknik; kvalitetsutveckling; skolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap kring hur elevhälsan upplever, och förhåller sig till, den stora frihetsgraden när det gäller att kvalitetssäkra och ständigt förbättra hur de omsätter dagens styrning via värdegrund till handling. Den teoretiska referensramen har främst fokuserat på teorier inom kvalitets- och förbättringsområdet samt skolutveckling, tvärprofessionella team, värderingsbaserat ledarskap och styrning och är baserat på sju olika teman: värdegrund, utveckla ett engagerat ledarskap, arbeta med processer, skapa förutsättningar för allas delaktighet, basera beslut på fakta, sätt kunden i centrum, styrning och säkring samt utveckling och förbättring. LÄS MER

  5. 5. Implementering av SBAR- vägen till gemensamt lärande : Studie av implementering av SBAR på en kardiologisk vårdavdelning

    Master-uppsats, HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Alicja Korszunowa; [2012]
    Nyckelord :Quality improvement; SBAR; communication; cooperation- and safety climate; improvement knowledge; learning processes; patient safety; leadership; Förbättringsarbete; SBAR; kommunikation; samarbets- och säkerhetsklimat; förbätt-ringskunskap; lärandeprocesser; patientsäkerhet; ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bristande kommunikation och informationsöverföring är huvudorsaken till upp-komsten av vårdskador i hälso- och sjukvården. Komplexiteten i hälso- och sjukvårds organisat-ion i kombination med den mänskliga faktorn ställer krav på struktur i kommunikationen med hjälp av standardisering. LÄS MER