Sökning: "csr axfood"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden csr axfood.

  1. 1. Food supply chains and social change in the Global South : a case study of a Swedish food retailer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Marius Hegselmann; [2019]
    Nyckelord :social audits; food retailer; CSR; Postcolonialism; governmentality; Foucault;

    Sammanfattning : Corporations have used the concept of Corporate Social Responsibility (CSR) for many years. The literature around CSR is viewing it from a very critical perspective, due to its connection to marketing activities from corporations. LÄS MER

  2. 2. Krona för korna : En kvalitativ studie av tre organisationers stöd till de svenska mjölkbönderna ur ett CSR-­‐perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anneli Diaz; Madeleine Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; samhällsansvar; kommunikation; mjölk;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Den senaste tiden har frågan kring mjölkböndernas rådande situation fått mer uppmärksamhet. Denna uppmärksamhet har i sin tur resulterat i att olika initiativ för att stödja mjölkproducenterna har uppstått. Bland annat det initiativ som genomförs av ICA tillsammans med LRF samt ett initiativ från Axfood. LÄS MER

  3. 3. Tillit genom hållbarhet : En kvalitativ studie av hur Axfood skapar tillit genom kommunikationen av deras hållbarhetsarbete under 2015.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Isabella Alveborg; [2016]
    Nyckelord :Hållbar; tillit; miljö; kommunikation; identitet; CSR; livsmedelsbranschen; ethos; retorik; etos;

    Sammanfattning : SYFTE: Uppsatsens syfte är att kartlägga på vilket sätt Axfood kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, i avseende att se hur Axfood upprätthåller tillit genom sin kommunikation. Tillit är en viktig komponent i företagsverksamheten och därför vill jag belysa hur olika stilistiska kompositioner både kan främja och hämma tilliten till ett företag. LÄS MER

  4. 4. CSR-kommunikation inom dagligvaruhandeln : En retoriskt textanalys av ICA och Axfoods hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Wictor Hultberg; Anton Öhlin; [2015]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; ICA; Axfood; Kommunikation; Retorik; textanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera CSR-kommunikationen från Sveriges två största livsmedelskoncerner, ICA och Axfood, under åren 2012 och 2013. Denna analys kommer att göras utifrån företagens officiella hållbarhetsredovisningar. LÄS MER

  5. 5. Ansvarsfullt företagande bortom landets gränser : En studie om svenska företags internationella CSR-arbete

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Mirza George; Vivianne Hawsho; [2013]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; sustainability; retail; stakeholders; Corporate Social Responsibility; CSR; ansvarsfullt företagande; hållbarhet; dagligvaruhandeln; intressenter;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how Swedish retail companies work with CSR internationally.The study also sought to explore the opportunities and challenges that exist, and the stakeholders that motivate companies CSR commitment. LÄS MER