Sökning: "csr företagsstorlek"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden csr företagsstorlek.
1. Determinanter bakom anställda och lokalsamhällens grad av inflytande i onoterade svenska bolags hållbarhetsupplysningar: En kvantitativ studie om onoterade svenska bolags intressentupplysningar i en reglerad och frivillig rapporteringskontext mellan år 2018-2021
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund & problematisering: Hållbarhetsrapportering har länge varit ett omdiskuterat område med stor variation mellan reglerad och frivillig rapportering, vilket har medfört en försämrad jämförbarhet mellan bolag. Forskning kring hållbarhetsrapportering i noterade bolag har fångat upp ett flertal samband men det råder en avsaknad av forskning kring onoterade bolag. LÄS MER
2. Påverkar socialt ansvarstagande den finansiella prestationen? : En studie om svenska små- och medelstora företag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund och problem: Sverige är ett av de mest hållbarhets medvetna länderna i världen (Robecosam, 2021) med ett stort antal företag som prioriterar och rapporterar CSR-aktiviteter. Med det i åtanke är CSR ett växande intressant ämne vilket är ett omdiskuterat inom akademisk forskning, framförallt vilken effekt den har för företag som implementerar det. LÄS MER
3. Är det lönsamt att investera i CSR? : Förhållandet mellan Corporate Social Performance och Corporate Financial Performance
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker det finansiella värdeskapandet av CSR-aktiviteter genom att studera förhållandet mellan Corporate Social Performance (CSP) och Corporate Financial Performance (CFP). I enlighet med The CSP-CFP multilevel framework studeras ett avgränsat CSP-CFP samband med utgångspunkt i svenska konsumenter. LÄS MER
4. Vad påverkar börsnoterade bolag att ge ut CSR-upplysningar på Facebook?
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) är viktigt för både företag och samhället idag. För att uppnå legitimitet bör företag visa att de engagerar sig i CSR-frågor. En kanal som de kan använda för att kommunicera CSR är sociala nätverk, som vuxit sig stora de senaste åren. LÄS MER
5. Fler kvinnor i styrelser för en mer hållbar framtid? : En kvantitativ studie om hur andelen kvinnor i svenska bolagsstyrelser påverkar CSR-prestation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) är ett aktuellt ämne, då både lagstiftare och samhället i stort ställer allt högre krav på att företag ska ta socialt ansvar. Det finns flera olika drivkrafter bakom CSR, och en potentiell faktor är könsfördelningen i styrelsen. LÄS MER