Sökning: "csr i detaljhandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden csr i detaljhandeln.

  1. 1. Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance : En undersökande studie av den europeiska detaljhandeln på kort sikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Björn Eklund; Sarah Andersen; [2022]
    Nyckelord :CSR Assurance; CSR Assurance provider; Legitimacy theory; Signaling theory; Economic performance; CSR Assurance; CSR Assurance leverantör; Legitimitetsteori; Signaleringsteori; Ekonomisk prestanda;

    Sammanfattning : Titel: Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Björn Eklund & Sarah Andersen Handledare: Anders Hedman Datum: 2022 - Januari Syfte: 2024 blir det obligatoriskt för svenska företag att genomföra en extern granskning av sina CSR rapporter. Studiens syfte har därför varit att genom en jämförande studie, undersöka de ekonomiska konsekvenserna av obligatorisk kontra frivillig CSR Assurance bland företag. LÄS MER

  2. 2. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  3. 3. Etik och filantropi – ett redskap för intern påverkan? : En kvantitativ studie utifrån medarbetares perspektiv inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Amanda Ljungdahl; Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Ethical responsibility; Philanthropic responsibility; Social identity theory; Organisational identification; Internal branding; Hyperculture; CSR; Etiskt ansvar; Filantropiskt ansvar; Social identitet; Organisatorisk identifikation; Internal branding; Hyperkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällen förändras över tid. Kraven på företags ageranden i samhället har ökat, delvis på grund av en tilltagen globalisering och rörlighet, men även till följd av en ökad medvetenhet om företags påverkan på samhället. LÄS MER

  4. 4. Detaljhandeln och CSR : Hur kan ett aktivt CSR-arbete betraktas vara en långsiktig konkurrensfördel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Gustav Johansson; Matilda Schyberg; [2018]
    Nyckelord :CSR; resource based view; retail; sustainability; competitive advantage; resource; VRIO-framework.; CSR; den resursbaserade vyn; detaljhandeln; hållbarhet; konkurrensfördel; resurs; VRIO-ramverket.;

    Sammanfattning : Det har blivit till en global insikt att jordens framtid, i mångt och mycket, vilar i människans händer. Ett fortsatt överutnyttjande av resurser i samspel med de avsevärda växthusgaserna som släpps ut är därmed förödande för samhället. LÄS MER

  5. 5. Socialt ansvarstagande : En studie kring arbete med CSR inom detaljhandeln ochhur media kritiskt granskar detta

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Amra Alagic; Emelie Anthonsen; [2017]
    Nyckelord :CSR; stakeholder; legitimacy; sustainability reports; CSI; media; CSR; intressenter; legitimitet; hållbarhetsredovisningar; CSI; media;

    Sammanfattning : Organisationers sociala ansvarstagande har på senare tid blivit allt mer uppmärksammat, speciellt inom detaljhandeln. CSR-arbete har blivit viktigt för samhället vilket påverkar verksamheters arbete med detta. Således har även medierapporteringen beträffande deras sociala ansvarstagande ökat. LÄS MER