Sökning: "csr klädbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden csr klädbranschen.

  1. 1. CSR och klädbranschen : Vilka effekter har H&Ms CSR-strategi?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Beatrice Abrahamsson; Matilda Bodén; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR communication; Brand image; Attitude; Brand attitude; Purchase intention; CSR; CSR-kommunikation; Varumärkesimage; Attityd; Varumärkesattityd; Köpintention;

    Sammanfattning : Research questions: How does the company's CSR communication affect consumers' purchase intention and brand attitude? Purpose: The study aims to examine the relationship between how companies' work with CSR (marketing) influences brand attitude and further purchase intention among consumers in the fashion industry. Method: The study was conducted using a quantitative method and a deductive research approach. LÄS MER

  2. 2. EU-direktivets påverkan på CSR-rapporteringen - En kvalitativ studie om hur CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen har påverkats av det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Jauhiainen; Rebecka Klasson; [2021-08-23]
    Nyckelord :CSR; ; CSR-rapportering; Hållbarhetsrapportering; Klädbranschen; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det ökade hållbarhetsfokuset har inneburit att det ställs högre krav på företagens hållbarhetsarbete och CSR-rapportering genom reglering samt press från intressenter. Tidigare studier har inte fokuserat på hur klädbranschen har påverkats av lagkravet på hållbarhetsrapportering trots branschens stora hållbarhetseffekter. LÄS MER

  3. 3. Kan ansvarstagande för ej sålda varor, bidra till företagets legitimitet och även den ekonomiska vinsten? : En undersökning av konsumenters attityder till CSR för ej sålda varor i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Kajsa Abrahamsson Gyris; Lisa Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning som manipulation? : En studie om legitimitet inom klädbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louice Nilsson; Felix Gunnervald; [2019]
    Nyckelord :CSR; legitimacy; sustainability reporting; social sustainability; garment industry; CSR; legitimitet; hållbarhetsredovisning; social hållbarhet; klädbranschen;

    Sammanfattning : Organisationer verkar i en värld med ständig övervakning och kontroll från omgivningens högt ställda normer och förväntningar. Företagens arbete med hållbar utveckling är inte längre en frivillighet om de ska överleva i den konkurrensinriktade och lätt utbytbara affärsmiljön. LÄS MER

  5. 5. CSR inom mejeri- och klädbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters åsikter kring CSR inom två olika branscher

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Grönlund; Johan Hirsch Rabe; [2019]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Consumer Decision Strategy; Green marketing; Eco-branding; Greenwashing; Dairy industry; Clothing industry; Sustainability; Consumer behavior; Corporate Social Responsibility; CSR; Konsumenbeteende; Grön marknadsföring; Gröna varumärken; Greenwashing; Mejeribranschen; Klädbranschen; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Implementation av ett CSR-engagemang innebär stora ekonomiska påfrestelser på ett företag vilket kan visa sig vara problematiskt för företag då konsumenterna uppger att de är villiga att överväga CSR men när det gäller verklig konsumtion är det få konsumenter som tar hänsyn till CSR. Syftet med denna uppsats är därför att kartlägga åsikterna om företags CSR inom mejeribranschen och klädbranschen hos konsumenter i Stockholm län. LÄS MER