Sökning: "csr klädindustrin"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden csr klädindustrin.

  1. 6. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  2. 7. Förmedling av Corporate Social Responsibility inom den svenska klädindustrin : En jämförelse av fyra svenska stora företags Instagram, hemsida och hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Erika Persson; Alexandra Ragnarsson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Klädindustri; Förmedling; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Denna studie avsåg att undersöka hur företag kommunicerar och förmedlar CSR till sina intressenter, med fokus på företag inom den svenska klädindustrin. Genom en kvalitativ fallstudie av tre olika källor, Instagram, hemsida och hållbarhetsrapport, för fyra svenska företag utfördes en analys. LÄS MER

  3. 8. Cognitions, Conflicts & Consumption : Work CSR congruence and employees’ cognitions and rationalization in the fair fashion industry

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Fransson; Ina Müller; [2020]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Cognitive Dissonance; Fair Fashion; Corporate Social Responsibility; Kognitive Dissonanztheorie; Nachhaltige Mode; Corporate Social Responsibility; Kognitiv Dissonans; Rättvist Mode;

    Sammanfattning : Background: The world faces a consumption crisis. The fashion industry in particular is a branch in which excessive consumption patterns are present. Consumers have intentions to consume products that are more sustainable but often do not purchase accordingly; this is commonly called the CSR-consumer paradox. LÄS MER

  4. 9. Hållbarhetsredovisningar över tid : En kvalitativ fallstudie av klädindustrin

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Damon Masarrat; Pålsson Petter; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; GRI; Årsredovisning;

    Sammanfattning : Given the current environmental developments and the poor state of human rights in some countries, sustainability is a necessity, and one of the biggest actors regarding sustainability are companies. Nowadays the companies are obligated by law to present a yearly sustainability report, but this has not always been the case. LÄS MER

  5. 10. Klädindustrins hållbara utveckling - en studie av den svenska klädindustrins hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktoria Kallin; Tamara Djordjevic; Larisa Dedic; [2019]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; CONI-modellen; klädindustrin; CSR; legitimitetsteorin; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka på vilket sätt hållbarhetsrapporteringen har utvecklats av det förändrade lagkravet inom den svenska klädindustrin. Följaktligen undersöka på vilket sätt hållbarhetsrapporteringen kan förbättras och vilka brister som kvarstår. LÄS MER