Sökning: "csr marketing ethics"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden csr marketing ethics.

  1. 1. Mellan fri vilja och datadriven exploatering: En studie om drivkrafter, medvetenhet, makt och ansvar inom onlinecasinomarknaden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Bengtsson; Lisa Hägglund; [2024-02-12]
    Nyckelord :marknadsföringsstrategier; onlinecasino; konsumentbeteenden;

    Sammanfattning : This essay examines the limits of marketing strategies in the online casino industry, focusing on how data-driven and advanced marketing practices influence consumer behavior and contribute to problematic gambling consumption. By observing the online casino industry, the study identifies how companies use sophisticated data analysis methods and psychological techniques to attract and retain customers, raising significant ethical and social issues. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  3. 3. Artificial Intelligence and Corporate Social Responsibility in the Online Gambling Industry

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Kristijan Salihovic; [2021-07-08]
    Nyckelord :Online gambling; Responsible gambling; Gambling addiction; Problem gambling; CSR; AI; Moral profit; Customer-oriented Moral and Systemic Proactivity; COMSP; Gambling-related Harm Reduction and Prevention; G-HARP; Cloud-based Global Gambling Registry; CGGR; International Gambling Standards; IGAS;

    Sammanfattning : Background: Digital technology and the Internet have created the preconditions for the development of online gambling. Gamblers can play or bet online whenever they want and wherever they are. Gambling should be entertaining, allowing players to keep it in balance with other activities in their lives. LÄS MER

  4. 4. Drömmen om den turistfria stranden : En kvalitativ studie om marknadsföringsetiska ställningstaganden hos svenska resebolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Kinga Bajko; Jenny Månsson; Karen Rojas; [2020]
    Nyckelord :Marketing; CSR; Travel agencies; Sustainable tourism; ethical dilemmas; Marknadsföring; CSR; Resebolag; Hållbar turism; Etiska dilemman;

    Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte Syftet med denna studie är att jämföra hur marknadsföringen från olika typer av resebolag speglar deras inställning och förhållningssätt till etiska dilemman samt att jämföra om eller hur de skiljer sig i frågan. Teoretiska referensramar Studiens slutsatser dras med stöd i Corporate social responsibility, hållbart agerande samt turismens etiska dilemman med code of conduct som främsta referens. LÄS MER

  5. 5. Are You Creating Socially Responsible Visual Communication? : An Exploratory Study of Fashion Companies’ External Social Responsibility on Instagram: A Marketer’s Perspective

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Avesta Diliwi; Josefin Bäcker; [2019]
    Nyckelord :CSR; Social Responsibility; External Social Responsibility; Body Image Representation; Body Image; Diversity; Body Size; Ethnicity; Skin Color;

    Sammanfattning : Background: Following the development of digitalization and the emergence of social media a lot of attention has been drawn upon how these platforms are influencing the fashion industry and fashion marketing. As society is becoming more ethics and health conscious, fashion companies’ visual representations in social media are drawing more attention - who is represented and how are these representations portrayed. LÄS MER