Sökning: "csr nordic"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden csr nordic.
1. ESG Performance and Probability of Default
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansieringSammanfattning : This study aims to investigate how firms' ESG performance affects their probability of default for Nordic listed firms. Based on stakeholder theory as well as findings from previous literature, we hypothesise that this relationship is negative as our main hypothesis. LÄS MER
2. ESG-betygets påverkan på kreditbetyget : En kvantitativ studie på 311 publika nordiska företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka om det finns ett samband mellan ESG-betyg och kreditbetyg hos publika företag i Norden. Forskningsfrågorna som skulle besvaras var om det finns samband mellan ESG, dess dimensioner, och kreditbetyg, samt om det finns skillnader i dessa samband mellan sektorer och länder. LÄS MER
3. What Difference Does It Make? : Comparative Panel Data Analysis of the Relationship Between CSR Initiatives and Board Composition in Sweden and the United States
Master-uppsats, Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE); Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : More companies have responded to the call for action, increasing their attention to the 17 Sustainable Development Goals. Corporate governance structures have proven to have an effect on how well companies are able to facilitate a sustainable trajectory, all influenced by values and norms. LÄS MER
4. Modererande påverkan av finansiell prestation på förhållandet mellan CSR och styrelsesammansättningen : En kvantitativ studie på 433 börsnoterade nordiska bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Ett växande intresse för CSR och dess betydelse lyfter fram rollen av bolagsstyrning. Bland annat ifrågasattes styrelsens roll i att utveckla strategier och uppfylla krav från diverse intressentgrupper. LÄS MER
5. CSR EMBEDDED IN THE CORPORATE DNA : A QUALITATIVE CASE STUDY OF CSR-BRANDING AND SUSTAINABILITY REPORTING WITHIN A NORDIC MULTI-BRAND ORGANIZATION IN THE BEAUTY INDUSTRY
Magister-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : CSR-branding has gained recognition and promotes organizations to incorporate CSRinitiatives into their branding strategies. Conversely, executing an effective CSR-brandingstrategy presents challenges such as aligning relevant initiatives with the corporate brand,assessing internal resources, and engaging external stakeholders. LÄS MER