Sökning: "csr och swedish match"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden csr och swedish match.

  1. 1. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Henrik Lindkvist; Amanda Malm; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR-communication; legitimacy; controversial industries; tobacco industry; WPR;

    Sammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER

  2. 2. Hållbara inköp – Problematik och möjligheter : I samband med leverantör och kund

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Kevin Norderby; Meron Negasi Tsegay; [2018]
    Nyckelord :sustainable purchasing; sustainability; CSR; TBL; sustainable development; sustainable supply chain; Hållbara inköp; hållbarhet; CSR; TBL; hållbar utveckling; hållbar försörjningskedja;

    Sammanfattning : Much has been researched on CSR and its meaning. This also applies to the purchasing function and its work. However, not much research has been done on the practical application of CSR and its problems and opportunities. LÄS MER

  3. 3. Ägarförhållande, vinstintresse, kommunikation och Corporate Social Responsibility : en studie av Swedish Match och Systembolaget

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Cecilia Pettersson; Fredrik Planander; [2013]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; kommunikation; Model of Sustainable Development; vinstintresse; ägarstruktur;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka två företag med olika ägarförhållande och vinstintresse, för att se om de skiljer sig åt avseende vad de prioriterar att kommunicera av sitt CSR-arbete till sina intressenter, samt vilka CSR-kategorier företagen väljer att arbeta med. Vår avsikt är att undersöka om och hur ägarförhållande och vinstintresse kan bidra till att forma företagens CSR-strategier. LÄS MER

  4. 4. CSR - Det komplexa ansvarstagandet inom tobaksbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilia Kardell; Sebastian Bencsik; [2011]
    Nyckelord :CSR; Tobaksbranschen; Swedish Match; Varumärke; Etik; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vi ämnar bidra med ny kunskap kring hur svenska konsumenter uppfattar Swedish Matchs kommunicerade CSR-arbete, samt visa på eventuella skillnader i hur företaget och branschen uppfattas. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med kvantitativa inslag där vi samlat in sekundärdata från internetbaserade källor, samt primärdata genom utförd enkätundersökning. LÄS MER

  5. 5. Corporate Social Responsibility : A brilliant term: but what is the point?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Christoffer Cederholm; Oliver Drijovski; [2011]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; sustainability; samhällsansvar; intressenter; redovisning; hållbarhet; Triple Bottom Line; konkurrensfördelar;

    Sammanfattning : Syfte Denna uppsats syftar till att kartlägga begreppet CSR och redogöra för dess innebörd. Uppsatsen syftar även till att förklara varför företag arbetar med CSR samt hur kunder förhåller sig till detta. Metod Vi har gjort en multipel fallstudie på företagen Electrolux AB, Swedbank AB och Swedish Match AB. LÄS MER