Sökning: "csr prestation"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden csr prestation.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsarbete – hjälpande eller stjälpande?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Igor Panic; William Agardh; William Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :ESG; finansiell prestation; CSR; ROA; Tobin s Q; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen kommer fram till att det råder ett statistiskt signifikant samband mellan E-betyget och G-betyget med det marknadsbaserade prestationsmåttet Tobin's Q. Däremot råder inget statistiskt signifikant samband mellan någon ESG-variabel och det redovisningsbaserade prestationsmåttet ROA. LÄS MER

  5. 5. Är hållbarhetsredovisning lönsamt? : En kvantitativ studie om hur lag (2016:947) om ändring i årsredovisningslagen (1995:1554) påverkar svenska aktiebolags finansiella prestation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eliasson; Daniel Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsredovisning; finansiell prestation;

    Sammanfattning : I och med bland annat rådande klimatutmaningar och hållbar utveckling har intressenters krav på transparens ökat avsevärt och därmed är det viktigare än någonsin med hållbart företagande och Corporate Social Responsibility. Europeiska Kommissionen initierade därför ett initiativ år 2013 som föreslog obligatorisk hållbarhetsredovisning för företag som uppfyller ett antal kriterier. LÄS MER