Sökning: "csr skandaler"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden csr skandaler.

  1. 6. CSR rapportering av organisations skandaler. : En kvalitativ innehållsanalys av företagens hållbarhetsrapportering före och efter en skandal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Liibaan Abdullahi Ali; Faizan Shaikh; [2020]
    Nyckelord :CSR; Legitimitet teori; Hållbarhetsredovisning; Intressent teori; Substantiell management; Symbolisk management; Skandal; Ceremonial Conformity; Coersive Isomorphism; SLT; ILT;

    Sammanfattning : The main subject in this research study is to try to understand the link between legitimacy upholding and CSR reporting, which in this case is sustainability reporting. In this research study we examine how companies’ legitimacy can be damaged by a scandal. LÄS MER

  2. 7. Föreligger möjligheten att förutsäga miljöskandaler genom att analysera mätpunkter kopplade till ESG-data? : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emir Smajic; Oskar Nordlander; [2020]
    Nyckelord :ESG; CSR; SRI; corporate scandal; environmental scandal; prediction; regression; ESG; CSR; SRI; företagsskandal; miljöskandal; prediktion; logistisk regression;

    Sammanfattning : Syfte: Företagsskandaler är ett högst relevant ämne då de ofta får stor medial uppmärksamhet och når investerare i snabb takt. En företagsskandal påverkar i många fall aktiepriset negativt samt får negativa finansiella konsekvenser för företagen. LÄS MER

  3. 8. En analys av marknadens och investerares reaktioner på oetiskt beteende inom den svenska banksektorn : Baserat på tre olika skandaler 2016 - 2019

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Amanda Hellbom; Erika Jigholm; [2019]
    Nyckelord :Svenska bankmarknaden; Bank; Investerare; Penningtvätt; Ekonomiskt brott; Oetisk handling; Panamaskandalen; Aktiekurs; Företagsvärde; Investerarreaktion; CSR; EMH; Moral Hazard;

    Sammanfattning : Tre separata skandaler mellan åren 2016–2019 har valts ut för att finna mönster i marknadens reaktion vid offentliggörande av oetiska eller brottsliga gärningar hos Sveriges storbanker. Vidare undersöker studien om kunder ochinvesterare förlåter storbanker enklare vid vissa typer av handlingar, exempelvis oetiska gentemot brottsliga. LÄS MER

  4. 9. Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? : En kvantitativ studie på 567 publika bolag under en elvaårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Andrea Averland; Elina Strand; [2018]
    Nyckelord :CSR; CSI; ESG; miljödimension; social dimension; företagsstyrningsdimension; legitimitetsteorin; slack resources teorin; intressentteorin; riskhanteringsteorin; neoklassisk teori; Tobin´s Q; ROA och ROE.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Andrea Averland och Elina Strand Handledare: Jan Svanberg Datum: 2018 - Maj Syfte: Det nya begreppet CSI som indikerar på företagens sociala oansvariga beteende diskuteras alltmer frekvent som motpart till begreppet CSR som indikerar på företagens sociala ansvarsfulla beteende. Då det verkar som att CSI har en chockverkande effekt på intressenterna av en omfattning som inte motsvaras ens av stora CSR-ansträngningar, då omfattningen av den chockverkande effekten och dess orsaker ännu till stor del är okända. LÄS MER

  5. 10. Förtroendeingivande CSR-kommunikation : Konsumenternas syn på klädföretags CSR-engagemang som förmedlas via hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linnéa Sanborn; Pontus Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Apparel industry; Trust; Communication; Websites; Corporate Social Responsibility; CSR; Klädbranschen; Förtroende; Kommunikation; Hemsidor;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) är företagens ansvar för den sociala-, miljömässigaochekonomiska påverkan de har på samhället. Begreppet inkluderar även företagens förmågaatt självmant engagera sig mer än vad lagen kräver. LÄS MER