Sökning: "csr sport"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden csr sport.

  1. 1. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om hur socialt entreprenörskap utformar sig i en Svensk idrottsförening

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fawaz Omer; [2023]
    Nyckelord :social entrepreneurship; sport; athletic club; the Swedish sport confederation; cultural capital; social capital; economic capital; socialt entreprenörskap; idrott; idrottsförening; riksidrottsförbundet; kulturellt kapital; socialt kapital; ekonomiskt kapital;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur Hammarby Fotboll utövar socialt entreprenörskap genom Spontanfotboll. Detta bidrar med viktig kunskap om hur socialt entreprenörskap praktiseras. LÄS MER

  3. 3. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Nyhetsartiklars inramning av en idrottsorganisation : En studie med fokus på organisationens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Scherer; Filip Gustavsson; Daniel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Keywords in English copy from the thesis *: CSR; CSR; nyhetsmedia; formel 1; sportevenemang; gestaltning;

    Sammanfattning : Studiens huvudämne är att undersöka hur stora idrottsevenemang presenteras och diskuteras offentligt i samband med företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att ta reda på vilka gestaltningar som främst förekommer i nyhetsartiklarna och i vilket sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Heartful partnership or just business? : Investigating corporations' reasoning and expected outcomes of sponsoring Swedish elite football teams.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Organisation, Ledarskap, Strategi och Entreprenörskap; Jönköping University/IHH, Företagsekonomi; Jönköping University/IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth; Jönköping University/IHH, ESOL (Entrepreneurship, Strategy, Organization, Leadership)

    Författare :Jacob Bergengren; Oscar Knutsson; Jonatan Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :sports marketing;

    Sammanfattning : Abstract Background: Marketing in the current era is more complex than before, companies need to be creative and utilize more marketing mediums in order to stand out and reach a greater audience. Many companies thus implement sponsoring activities connected to sports to reach a greater and more specific audience. LÄS MER