Sökning: "csr-rapporter"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet csr-rapporter.

  1. 1. Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance : En undersökande studie av den europeiska detaljhandeln på kort sikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Björn Eklund; Sarah Andersen; [2022]
    Nyckelord :CSR Assurance; CSR Assurance provider; Legitimacy theory; Signaling theory; Economic performance; CSR Assurance; CSR Assurance leverantör; Legitimitetsteori; Signaleringsteori; Ekonomisk prestanda;

    Sammanfattning : Titel: Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Björn Eklund & Sarah Andersen Handledare: Anders Hedman Datum: 2022 - Januari Syfte: 2024 blir det obligatoriskt för svenska företag att genomföra en extern granskning av sina CSR rapporter. Studiens syfte har därför varit att genom en jämförande studie, undersöka de ekonomiska konsekvenserna av obligatorisk kontra frivillig CSR Assurance bland företag. LÄS MER

  2. 2. Vad kan ligga bakom företags substantiva CSR-handlingar?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Julia Englund; [2021]
    Nyckelord :CSR; Substantive actions; Symbolic actions; Financial resources; CSR; Substantiva handlingar; Symboliska handlingar; Finansiella resurser;

    Sammanfattning : CSR-rapporter ger företag olika fördelar och kan bland annat förbättra företags legitimitet. Till följd av att allt fler företag vill ta del av CSR-rapporteringens fördelar uppstår fenomenet decoupling. LÄS MER

  3. 3. Vad kan ligga bakom företags substantiva CSR-handlingar?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Julia Englund; [2021]
    Nyckelord :CSR; Substantive actions; Symbolic actions; Financial resources; CSR; Substantiva handlingar; Symboliska handlingar; Finansiella resurser;

    Sammanfattning : CSR-rapporter ger företag olika fördelar och kan bland annat förbättra företags legitimitet. Till följd av att allt fler företag vill ta del av CSR-rapporteringens fördelar uppstår fenomenet decoupling. LÄS MER

  4. 4. Vilket är modeföretagens motiv till att implementera CSR i verksamheten? : En branschstudie av samtliga börsnoterade modeföretag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Johanna Thomasson; Amanda Lindström; Amelia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Value Chain; Effective purpose; Symbolic purpose; Fashion Industry; Sustainability Reporting; Corporate Social Responsibility; Värdekedja; Effektiva motiv; Symboliska motiv; Modebranschen; Hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion:Corporate social responsibility är ett ansvarsåtagande som expanderat i samhället de senaste årtiondena. Samhället präglas idag av en större medvetenhet och ställer allt högre krav på att företag ska agera hållbart i sin verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Fördelning i hållbarhetsrapportering : - en uppsats om svenska företag och organisationers hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gofi Aldstam; [2016]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; GRI; distribution; owner; market; international; Hållbarhet; CSR; GRI; fördelning; ägare; marknad; internationellt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete (kandidat), Företagsekonomi III –organisation, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, 2FE95E, VT2016 Författare: Gofi Aldstam Handledare: John Jeansson Titel: Fördelning i hållbarhetsrapportering- en uppsats om svenska företag och organisationers hållbarhetsrapportering Problem: CSR-rapportering ökar hos företag och organisationer men att rapportera på de tre CSR-perspektiven:socialt, miljömässigt och ekonomiskt är inte tillräckligt. De tre CSR-perspektiven behöver vara jämnt fördelade för att skapa stabila och långsiktiga företag och organisationer som bidrar till ett välmående samhälle. LÄS MER