Sökning: "cultural appropriation"

Visar resultat 16 - 20 av 72 uppsatser innehållade orden cultural appropriation.

  1. 16. Platsanknytning i stadsrummet : en studie om platsanknytning med skateboard som verktyg

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Johan Bergljung; Flemming Pedersen; [2021]
    Nyckelord :plats; platsanknytning; skateboard; appropriering; place; place attachment; sense of place; skateboarding; appropriation;

    Sammanfattning : Idag värderas kulturella miljöer i staden allt högre i stadsplaneringsammanhang. Det är invånarnas ianspråktagande av stadens fysiska miljöer som skapar en dynamisk, levande och hållbar stad. Över tid utvecklar individer och grupper favoritplatser, platser som verkar identitetsskapande och väcker känslor av tillhörighet. LÄS MER

  2. 17. Functions of Wetlands in Sweden : a literature review

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Gergely Istvan Toth; [2021]
    Nyckelord :wetland; functions; ecosystem services; review;

    Sammanfattning : The lack of cultural and economic recognition of the significance of wetlands arguably led to theirdevastating and rapid loss compared to other ecosystems. To reverse this trend and establish a reasonablevaluation of wetlands, the foundations of socio-ecological concepts were laid in late 20th century thatsuggested the acknowledgement of the functions, values, and services of ecosystems. LÄS MER

  3. 18. Digital delaktighet : En intervjustudie med folk- och skolbibliotekarier kring arbetet med att minska det digitala utanförskapet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hannah Lagström; Ingela Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Digital delaktighet; Demokrati; Folk- och skolbibliotekarier; Aktivt medborgarskap; Digitalt utanförskap; Medie- och informationskunnighet;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis Digital Inclusion – An Interview Study with Public and School Librarians on Work to Reduce the Digital Divide is to examine how the democratic task takes shape in public and school librarians’ work to strengthen citizens’ digital inclusion. The research questions are: How do public and school librarians work to support citizens’ digital inclusion? What challenges do public and school librarians experience in this work? How do public and school librarians describe the digital divide? Three themes are in focus: An Active Citizenship, Working for Digital Inclusion and The Digital Divide. LÄS MER

  4. 19. Surfplattans påverkan på skrivutvecklingen : En fenomenografisk studie om hur lärare uppfattar surfplattans påverkan på elevers stavning i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Andersson; [2021]
    Nyckelord :Tablets; writing development; spelling; digital tools; grade 4-6; Swedish language teaching; Surfplattor; skrivutveckling; stavning; digitala verktyg; årskurs 4–6; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Skolan idag präglas av digitala verktyg och ett av dessa är surfplattan. Elever skriver för det mesta digitalt idag och penna och papper försvinner alltmer. I styrdokumenten står det tydligt att eleverna ska få möjlighet att använda digitala verktyg, men hur mycket de ska användas och till vad är varje skolas val. LÄS MER

  5. 20. "Det man ska lära i skolan är svårt, så det ska vara lätt att vara i skolan" : En studie om hur grundlärare i årskurs f-3 kan anpassa både undervisning och lärmiljö för att bidra till ökad läsförståelseförmåga hos elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Micaela Annas; Carolina Järlstam; [2021]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; reading; reading comprehension; adaptations; learning environment; autism; autismspektrumtillstånd; läsning; läsförståelse; anpassningar; lärandemiljö;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with increased knowledge about how teaching and learning environment can be designed to increase the conditions for children with autism to achieve the knowledge requirements for reading comprehension in Swedish grade 3, by examining how some elementary teachers describe that they adapt method and environment for students with autism. Theoretical framework consists of Rogoff's socio-cultural theory that all learning can be analyzed through three different lenses: the cultural, the interpersonal and the individual, which together provide a holistic view of learning. LÄS MER