Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 401 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kunskpaps översikt om bildämnets relevas i en förändelig tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karen Melina Olavarria Alarcon; Alexander Du; [2024]
    Nyckelord :Art Education; Art Activities; Creativity; Contemporary Art; Curriculum; Educational Change; High School; Visual Culture; Visual Literacy;

    Sammanfattning : In response to the recent political decision in Sweden in 2023 to reduce the allocation of hours for visual art education in Swedish Schools Högstadiet (grade 7-9), this study is motivated by a commitment to substantiate our stance against this policy through scientific rationale. This paper undertakes a literature review to explore the significance of visual arts within the evolving landscape of educational curricula. LÄS MER

  2. 2. Educating the future - Responsibly: A qualitative study about sustainability perceptions in education within Stockholm School of Economics

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Rasmus Sjögren; Zen Fung Pang; [2024]
    Nyckelord :Sustainability; Business School; Perception; Discursive Neo-institutionalism; Legitimacy theory;

    Sammanfattning : Given the sustainability challenges that the world faces today, understanding and having insight into the nuances of sustainability and sustainability implementation is more important than ever. Business schools, as an incubator for future leaders, have an important role in fostering sustainable leadership. LÄS MER

  3. 3. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  4. 4. Fostran enligt Martin Luther och Erasmus av Rotterdam : En studie kring synen på barn under tidigmodern tid.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Celine Zhou; [2024]
    Nyckelord :Martin Luther; Erasmus av Rotterdam; Tidigmodern tid; uppfostran; makt; normer; barnperspektiv.;

    Sammanfattning : The view of children has changed and evolved significantly throughout history. People in earlier times did not view children and childhood as we do today, during the early modern period the attitudes towards children began to develop. LÄS MER

  5. 5. Språkets makt: En diskursanalys av kommunikation i förskolans läroplaner : Diskurs om kommunikation i hur läroplaner positionerar barn och vuxna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Liisa Julin; [2024]
    Nyckelord :Child view; Influence; Communication; Learning; Curriculum.; Barnsyn; Inflytande; Kommunikation; Lärande; Läroplan.;

    Sammanfattning : Communication is central to all teaching, not least to enable the conditions for a democratic education. This study therefore aims to focus on the discursive shifts in how children and educators are positioned in preschool curricula (Skolverket, 1998; 2018) regarding communicative contexts. LÄS MER