Sökning: "curriculum ideologies."

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden curriculum ideologies..

  1. 1. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Secularizing the Religious? : A Look at Sweden’s Political Secularist Discourse and Its Implications for Christian Schools

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Crystal Malan-Mxego; [2023]
    Nyckelord :Sweden; Secularism; Christianity; Social constructionism; Education.;

    Sammanfattning : The relationship between Sweden and religion serves as a case of how its secular mode of governance has become an increasingly pervasive ideology that is not only encroaching on the rights of its religious community but is also on a mission to produce a homogenous civic nation, rather than allowing for plurality. Through its increased regulation of religion, particularly evident within the area of education, the case is made by focusing on Christianity and its differing values. LÄS MER

  3. 3. Mellan verklighet och propaganda- En kritisk granskning av samhällskunskapsläromedels objektivitet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samuel Strand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Objectivity is highly valued in the Swedish education system. This can in part be seen inSkolverkets own words written in the curriculum: “The education should be objective andbalanced. When values are disclosed, it should always be clear who stands for them”(Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. En balans mellan perspektiv : Samhällskunskapslärares undervisning i kontroversiella samhällsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Linus Karlsson; [2022]
    Nyckelord :kontroversiella samhällsfrågor; undervisa i kontroversiella samhällsfrågor; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : The society of today is getting more polarised, and people is keeping themselves to their bubbles of opinions. This is a development which threatens the trust between citizens, an important building block in a functioning democracy. LÄS MER

  5. 5. Läroplansideologier inom gymnasiesärskolan – teori och praktik : En dokument- och observationsstudie

    Magister-uppsats,

    Författare :Lammin Jensen-Nytting; [2021]
    Nyckelord :curriculum; education; special education; intellectual disability; observation study; curriculum ideology; läroplan; utbildning; specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; observationsstudie; läroplansideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa läroplanen för gymnasiesärskolan och undervisningen i en klass inom gymnasiesärskolans nationella program ur ett läroplansideologiskt perspektiv.Vidare är syftet att undersöka vilka jämförelser -och eller gränsdragningar som kan göras mellan teori i form av läroplanen och praktik i form av undervisning i en klass på gymnasiesärskolans nationella program. LÄS MER