Sökning: "curriculum på förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 317 uppsatser innehållade orden curriculum på förskolan.
21. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER
22. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER
23. "16 barn - 16 kulturer" : En jämförande kvalitativ intervjustudie om uppfattningar av mångfald med förskolepedagoger i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om begreppet mångfald genom förskolepedagogers perspektiv utifrån deras uppfattning av begreppet mångfald, samt att ta reda på hur pedagogerna beskriver arbetet med mångfald. Detta har utförts genom en kvalitativ intervjustudie utifrån teorin fenomenografi. LÄS MER
24. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER
25. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER