Sökning: "curriculum"

Visar resultat 21 - 25 av 3484 uppsatser innehållade ordet curriculum.

  1. 21. Förskollärares uppfattningar om biologi i förskolan : En fenomenografisk studie om naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Cederfeldt; [2024]
    Nyckelord :Biology; Curriculum; Perceptions; Preschool Teachers; Younger Children; Biologi; Förskollärare; Läroplanen; Uppfattningar; Yngre barn;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utgår från ett fenomenografiskt perspektiv med syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar och tolkningar av förskolans läroplans mål Lpfö18 om biologi, i arbete med de yngsta barnen 1–3 år. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan : Intervjuer med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Andersson; Jonna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :curriculum; curriculum perspective; digital tools; preschool; preschool teachers; digitala verktyg; förskola; förskollärare; läroplan; läroplansperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan. Genom intervjuer med sex förskollärare har vi synliggjort likheter och skillnader gällande deras syn om digitala verktyg. LÄS MER

  3. 23. "Gropen dom har grävt åt oss fem-femmor" : En fallstudie av 15 brevskrivande patienter vid S:t Sigfrids kriminalavdelning under åren 1948–1952

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; [2024]
    Nyckelord :S:t Sigfrids sjukhus; straffriförklarade; motmakt; vård; straff;

    Sammanfattning : This study aimed to answer three main questions: (1) How are the 15 patients at St. Sigfrid’s criminal ward described in the documentation during the years 1948-1952; (2) How can these descriptions be contrasted with the image of the patients through their own words and actions, considering factors such as a) power relations including various forms of resistance and b) the balance between care and punishment; and (3) How can the study be made relevant and utilized within the framework of the objectives of history and psychology according to the curriculum? To answer these questions a text analysis was conducted where the patients’ documentation and letters were read, interpreted, and summarized. LÄS MER

  4. 24. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  5. 25. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER