Sökning: "cutscene"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet cutscene.

  1. 1. The Player’s Agency In Mystery Storytelling

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Jonas Berglund; Emil Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Agency; storytelling; narrative system; mystery; cutscene; environmental storytelling; Agens; berättande; narrativa system; mysterie; cutscene; omgivningsberättande;

    Sammanfattning : Many games today lack the player’s agency in storytelling. This can be a sign of bad game design or just that the developers don’t want the player to miss any piece of the story, leading to the unfolding of narrative not being in the hands of the player. LÄS MER

  2. 2. Cultural Adaptation in Video Game Localization : An Analysis of Cutscene Scripts in Japanese and itsTranslation to English of the game Lost Judgement

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Jacqueline Roshamn; [2022]
    Nyckelord :Video game localization; cultural adaptation; Japanese – English translation; functional approach; foreignization; domestication; free translation;

    Sammanfattning : Cultural adaptation and free translation strategies are more common to use within the field of video game localization although they are still not recommended too veruse in translation studies. Free translation strategies are commonly used invideo game localization to make video games ready for a targeted audience. LÄS MER

  3. 3. Visa, berätta inte : Hur väl uppfattar en spelare narrativet i ett spel utan en etableringsscen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Angelica Holst; Cecilia Bullarsjö; Sanna Wallberg Ylvén; [2020]
    Nyckelord :spel; etableringsscen; cutscene; miljöberättande; narrativ; ludologi;

    Sammanfattning : Vi är en grupp som håller på att utveckla ett spel, och var för det här spelets räkning intresserade av att se hur väl en spelare kan uppfatta spelberättelsen, motivation, samt ton och genre utan en introducerande etableringsscen. Vi har tagit reda på detta genom att skapa tre varianter av en spelprototyp. LÄS MER

  4. 4. Konsekvenser av dissonanser i spelmusik : Hur dissonanta och konsonanta intervall används i spelmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :My Ehrsköld; [2016]
    Nyckelord :intervall; dissonans; konsonans; norm;

    Sammanfattning : Arbetet berör frågeställningen om en gradvis ökning av dissonanta intervall i tre kompositioner påverkar uppfattningen av en cutscene. Med hjälp av tidigare forskning kring människans relation till musikaliska intervall och med ytterligare research, skapades en artefakt. LÄS MER

  5. 5. Interaktivitet inom cutscenes : Immersion och hur den påverkas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Isaksson; [2016]
    Nyckelord :Game Studies; spel; cutscenes; interaktivitet; immersion;

    Sammanfattning : I denna rapport dokumenteras en studie som undersöker hur spelare reagerar på en interaktiv cutscene jämfört mot hur de reagerar på en icke-interaktiv cutscene. Studien undersöker också huruvida en cutscene påverkar spelarens immersion. LÄS MER