Sökning: "cv och personligt brev"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden cv och personligt brev.

  1. 1. Ett brev utan mening? : En kvalitativ studie om det personliga brevet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Louise Lennartzon; Katarina Porth; [2022]
    Nyckelord :Rekrytering; magkänsla; intuition; arbetsliv; subjektivitet; objektivitet; intervjuareffekter; personligt brev;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en förståelse för vilken funktion det personliga brevet fyller i rekryteringsprocessen samt om det går att göra en rättvis bedömning utifrån det. Ämnet är relevant att undersöka eftersom personliga brevets funktion börjat ifrågasättas av personer inom HR och rekrytering då det inte menas uppfylla något syfte, utan ger snarare upphov till subjektiva och därmed orättvisa bedömningar. LÄS MER

  2. 2. Förståelse genom interaktion : En studie av det digitala rekryteringsverktyget Yobber

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Karin Lind; Olivia Nyström; [2017]
    Nyckelord :rekrytering; Yobber; hermeneutik; meningsskapande; konceptuell modell; interaktion;

    Sammanfattning : Yobber är ett webbaserat verktyg för rekrytering som syftar till att lyfta fram personligheten hos den arbetssökande redan i ett tidigt skede i processen. Detta görs genom en strukturerad videointervju som rekryterarna tar del av före cv och personligt brev. LÄS MER

  3. 3. CV och personligt brev för nyutexaminerade fartygsbefäl i den svenska sjöfartsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Robin Björkman; Olof Rehnberg; [2017]
    Nyckelord :CV; curriculum vitae; résumé; cover letter; graduate; Swedish shipping industry; junior officer; deck officer; CV; curriculum vitae; personligt brev; nyutexaminerad; svenska sjöfartsbranschen; juniorbefäl; fartygsbefäl;

    Sammanfattning : Med en allt hårdare konkurrens om arbetstillfällena för fartygsbefäl krävs det att den arbetssökande att sticker ut ur mängden vid en arbetsansökan. Syftet med denna studie var att undersöka vad den svenska sjöfartsbranschen värderar av innehållet i ett CV och personligt brev vid anställning av nyutexaminerade svenska fartygsbefäl. LÄS MER

  4. 4. Projektledare sökes! : En kvalitativ studie kring rekryterarens reflektioner angående projektledarens kompetens i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Micaela Söderberg; Filippa Stjärnfeldt; [2016]
    Nyckelord :Project; Project manager; Competence; Soft skills; Hard skills; Organizational environment; Recruitment; Recruitment processes; Projekt; Projektledare; Kompetens; Mjuk kompetens; Hård kompetens; Organisationsmiljö; Rekrytering; Rekryteringsprocess;

    Sammanfattning : Rollen som projektledare kräver att denne ska ha flera kompletterande kompetenser inom många olika områden för att driva projekt och att hitta rätt person till projektledartjänsten kan därför ses som en stor utmaning ur rekryterarens perspektiv. Projektledaren bör ha en kombination av både hård och mjuk kompetens, samt förståelse för organisationsmiljön som denne ska vara verksam i. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier - Avgör det framgång inom arbetssökandet? : En studie av hur rekryterare inom marknadsföringsbranschen ser på arbetssökandes sociala medie-profiler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Tekniska Högskolan

    Författare :Anton Pedersen; Ester Svensson; [2016]
    Nyckelord :Social media; Recruitment; Personal branding; Internet use; Facebook; Instagram; LinkedIn; Sociala medier; Rekrytering; Personligt varumärke; Internetanvändande; Facebook; Instagram; Linkedin;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med denna rapport är att bidra med information om hur sociala medier används inom rekrytering och hur de kan användas för att öka chanserna för arbetssökande att få jobb inom marknadsföringsbranschen. Metod – För att besvara frågeställningarna användes metoderna studie av sociala medie-profiler och kvalitativa intervjuer. LÄS MER