Sökning: "cyberpunk"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet cyberpunk.

  1. 1. The Relation Between High-Technology, Human Identity, the Body, and the Dystopian Future Society of Neuromancer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Bardia Naghinejad Kashani; [2023]
    Nyckelord :Cyberpunk; Neuromancer; Identity; Technology; Science Fiction; William Gibson; Society; Body; Literature;

    Sammanfattning : We live in a world where not only humans but also any object around us is believed to have agency. A shifting relationship exists between everything, specifically between humans and technology. However, the relationship between humans and technology has become much more complicated in the world of Neuromancer. LÄS MER

  2. 2. Cyperpunk 2077: från kris till framgång : En fallstudie med kvantitativ innehållsanalys av organisationenCD Projekt Reds kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Johanna Haraldh; Julia Prosvirina; [2023]
    Nyckelord :Kriskommunikation; medielandskap; Twitter; kvantitativ innehållsanalys; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I slutet av 2020 drabbades organisationen CD Projekt Red (CDPR) av en förtroendekris i samband med lanseringen av den nya produkten Cyberpunk 2077. Två år senare är produkten bästsäljande och CDPR har stor ekonomisk vinst, vilket tyder på att krisen bemästrades. LÄS MER

  3. 3. Can Video Game's Invincible Protagonist Beat Capitalism? : A political genealogy through Cyberpunk 2077, Death Stranding, and Disco Elysium

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Leo Springfield; [2022]
    Nyckelord :Video Games; Capitalism; Capitalist Realism; Science Fiction; Marxism; Politics; Deconstructionism; Post-Humanism; Creativity; Nietzsche;

    Sammanfattning : The thesis is a meta-narrative discourse regarding the subversion in the representation of late capitalist realism. Through a post-humanist Marxist perspective, it connects three video game industry’s favorites with the ultimate question of capitalism: Cyberpunk 2077, Death Stranding, and Disco Elysium‪‬. LÄS MER

  4. 4. Visions of the Future: An exploration of the visual and thematic worlds of Blade Runner and Blade Runner 2049.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Elisabet Åberg; [2022]
    Nyckelord :Blade Runner; postmodernism; capitalist realism; cyberpunk; film science; filmvetenskap.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This essay examines the relationship between the two feature-length Blade Runner films, placing a certain focus on areas of aesthetic, design, and thematic content with the aim of reaching new insights into the social, cultural, and ideological contexts in which the films were made. Each subchapter explores the films from a different perspective leading up to chapter IV, in which I consider the films in relation to the cultural theory of capitalist realism. LÄS MER

  5. 5. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Discourse; Visual analysis; Qualitative approach; Critical theory; The Frankfurt School; Commodityfetishism; Commodification; The Culture Industry; Karl Marx’ phases of alienation; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER