Sökning: "cybertext"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet cybertext.

  1. 1. Konst-kontroll-konfiguration : Om meningsskapande i konst och dataspel

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Henrik Söderström; [2020]
    Nyckelord :konst; dataspel; ludologi; spelteori; narrativ; berättande; språk;

    Sammanfattning : I denna uppsats granskar jag dataspelsmediet, ett medium för interaktivt berättande, för att undersöka hur konstverk kan aktivera sin publik, om de tolkningar som konst inbjuder till kan ses som en sorts interaktivitet. Jag kommer att presentera olika teorier och koncept för att undersöka spel i allmänhet och dataspel i synnerhet: ludologi, ergodisk litteratur och cybertext, samt spel och lek som modell för kulturellt meningsskapande enligt Jacques Derrida. LÄS MER

  2. 2. Neural Novelty — How Machine Learning Does Interactive Generative Literature

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Love Lagerkvist; [2020]
    Nyckelord :machine learning; generative literature; interaction design; cybertext; interactive literature; interactive machine learning; IML; ML; artificial intelligence; postmodern literature; gpt-2;

    Sammanfattning : Every day, machine learning (ML) and artificial intelligence (AI) embeds itself further into domestic and industrial technologies. Interaction de- signers have historically struggled to engage directly with the subject, facing a shortage of appropriate methods and abstractions. LÄS MER

  3. 3. Beteendemönster och ett narrativs betydelse i brädspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Felix Liedberg; [2017]
    Nyckelord :table-top; board game; table-top games; narrative; feelings; cybertext; moral; ethic; brädspel; narrativ; känslor; cybertext; moral; etik;

    Sammanfattning : Temat för detta examensarbete är brädspel, därför börjar studien med en genomgång av brädspelens historia. Därefter följer en generell genomgång av ett flertal berättartekniker. Detta görs för att ge kontext till resten av arbetet. LÄS MER

  4. 4. Äventyrsgenrens funktioner från fiktionsprosa till interaktiv fiktion : En intermedial jämförelse mellan fyra verk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Simon Olsson; [2016]
    Nyckelord :The Secret of Monkey Island; 80 Days; forking; ergodic; John G. Cawelti; Vladimir Propp; formula; dramatis personae; adventure; Swedish; Interactive Fiction; comparison; Svenska; Interaktiv fiktion; Vladimir Propp; John G. Cawelti; Formler; Karaktärsfunktioner; Äventyr; Spel; Skattkammarön; Jorden runt på åttio dagar; jämförelse; förgrening; ergodisk; The Secret of Monkey Island; 80 Days;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to apply the adventure formulas laid out by John G. Cawelti and the dramatis personae written by Vladimir Propp to the traditional adventure books Le Tour du monde en quatre-vingts jour (1874) and Treasure Island (1883) and the interactive fictions The Secret of Monkey Island (1990) and 80 Days (2014), both in the adventure genre. LÄS MER

  5. 5. Så mycket på spel. En studie om spels narrativa förmåga och funktion i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Jon Alette; [2014-02-06]
    Nyckelord :Video Games; Narrative; Cybertext; Structured Blanks; Literature didactics; Spel; Narrativ; Strukturerade Tomrum; Litteraturdidaktik; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate and discuss the current state of game research and its potential usage in didactic situations. The essay is divided in two parts. Part one consists of an attempt to comment preceding contemporary game research and address possible myths that have been established. LÄS MER