Sökning: "cykeln för undervisning och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden cykeln för undervisning och lärande.

  1. 1. Kan en föreläsning om referathantering göra skillnad? : En learning study om att utveckla språkverkstadsundervisning om att referera i högre utbildning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Hellman; [2022]
    Nyckelord :referencing; plagiarism; writing centre; learning study; referathantering; plagiering; akademiskt skrivande; språkverkstäder; learning study; variationsteori;

    Sammanfattning : I denna studie ges ett didaktiskt bidrag med fokus på att öka kunskapen om hur ett föreläsningsinnehåll om att referera som allmänakademisk färdighet kan behandlas i ett enstaka undervisningstillfälle. Med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt och med learning study som metod undersöks studenters sätt att referera före och efter en föreläsning. LÄS MER

  2. 2. Att planera för avritualisering vid undervisning med GeoGebra : Design av en lärarhandledning som stödjer detkompensatoriska uppdraget i matematikundervisningen

    Master-uppsats, KTH/Vetenskapens hus

    Författare :Ida Fantenberg Niklasson; Nelly Wannberg; [2021]
    Nyckelord :Designbaserad forskning; Avritualisering; GeoGebra; Utbildande lärarhandledning; Kompensatoriskt uppdrag.;

    Sammanfattning : I och med en snabb utveckling av ett digitaliserat samhälle behöver skolan ständigt anpassa sig efter nya förutsättningar. Regeringens beslut att införa en nationell digitaliseringsstrategi i skolan innefattade att genom användning av digitala verktyg i skolan främja elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogikens användning och effekter : En systematisk litteraturstudie med fokus på årskurserna F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Persson; Jennie Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Genre-based pedagogy; scaffolding; systematic functionall grammar; teaching and learning cycle; the circle model; Cirkelmodellen; cykeln för undervisning och lärande; genrepedagogik; stöttning; systemisk funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att ge en översikt över vad aktuell forskning kommit fram till om undervisning med genrepedagogik i årskurserna F–6. I studien besvaras följande tre frågeställningar: hur arbetar lärare med genrepedagogik, vilka elever undervisas med genrepedagogik och vilka effekter får genrepedagogik i undervisningen? Materialet till studien består av 12 empiriska studier, 4 svenska och 8 internationella. LÄS MER

  4. 4. Genredrag i argumenterandetexter : En studie av undervisningens betydelse för eleversskrivande i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marija Ljubomirovic; [2021]
    Nyckelord :Genre; genre features; literacy teaching; scaffolding; argumentative essay; teaching and learning cycle; Genre; genredrag; skrivundervisning; stöttning; argumenterande text; cykeln för undervisning och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisning med genrepedagogiska drag påverkar elevers argumenterande texter i åk 6. Studien utgår från tre frågeställningar som ligger till grund för undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Genrepedagogik i relation till eleversspråkinlärning : En litteraturstudie över genrepedagogikenseffekter i Sverige och på internationell nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amar Zeqiri; Ricky Kaljanac; [2021]
    Nyckelord :Cykeln för undervisning och lärande; flerspråkighet; genrepedagogik; grundskola; stöttning; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genrepedagogiken kan användas i språkinlärningför alla elever eftersom det i den svenska skolan finns elever som har behov av svenska somandraspråk, men som ändå undervisas enligt kursplanen i svenska. Studien inleds med enbeskrivning av de bakomliggande faktorer till det valda problemområdet. LÄS MER