Sökning: "däckbranschen"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet däckbranschen.

  1. 1. Order- och transportkonsolidering för minskat antal transporter : En fallstudie inom däckbranschen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Daniel Boberg; William Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; konsolidering; logistik; logistiska kostnader; orderkonsolidering; transportkonsolidering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte – Studiens syfte är att undersöka hur konsolidering av order samt transporter leder till minskad transportkostnad och miljöpåverkan. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar tagits fram: ·         Hur påverkar order- och transportkonsolidering antalet transporter? ·         Vilka faktorer underlättar order- och transportkonsolidering? ·         Vilka faktorer hindrar order- och transportkonsolidering? Metod – Studien som utfördes är en fallstudie där en blandad metodik används, det vill säga användning av både kvalitativa och kvantitativa data. LÄS MER

  2. 2. Ett reält lyft för däckmontörer : Ett hjälpmedel framtaget utifrån ett användarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Jacob Göthberg; [2021]
    Nyckelord :lyfthjälpmedel; ergonomi; design; designprocess; användarcentrerad design; däckverkstäder; Däckmontörer;

    Sammanfattning : Montörer inom däckbranschen sliter ut sina kroppar. De ergonomiskt belastande lyften och bristenpå icke användarvänliga hjälpmedel är orsaken. Detta bekräftas av både personer med övergripandekunskap inom ämnet samt de intervjuade i studien. LÄS MER

  3. 3. Cirkulär ekonomi i däckbranschen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Qendrim Azemi; Erik Lindblom; [2016]
    Nyckelord :Cirkulär Ekonomi; Hållbar utevckling; Producentansvar; Avfallshierarkin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Däckfackhandeln i Sverige : - från ett leverantörsperspektiv

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jan E Ericsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden för denna uppsats är att jag som anställd i däckbranschen i Norden önskat att få ökad förståelse för vilka mekanismer som en däckleverantör, som normalt är ett försäljningsbolag ägt av en stor multinationell däckproducent, måste ta hänsyn till för att de självständiga däckfackhandlarna i Sverige skall föredra en viss leverantör och dennes produkter och varumärken framför andra leverantörer. Då däckfackhandeln totalt sett är den återförsäljningskanal som är störst när det gäller försäljning av däck till slutkund i Sverige, upplever jag detta som ett intressant forskningsområde. LÄS MER