Sökning: "därför är det så viktigt att läsa skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden därför är det så viktigt att läsa skönlitteratur.

  1. 1. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Rebecca Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; Svenska 1; Skönlitteratur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER

  2. 2. "Läs högt för barnen!” : En kvalitativ studie om fyra lärares tankar och arbetssätt kring högläsning.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cathrine Lovén; Nicole Muñoz; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; samspel och dialog;

    Sammanfattning : Högläsning är ett vanligt förekommande arbetssätt inom skolan. Vi har därför gjort en kvalitativ intervju- och observationsstudie vars syfte är att ta reda på hur fyra lärare i grundskolan (årskurs 4–6) arbetar med och förhåller sig till högläsning. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Christina Rönnberg; [2009-11-19]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; kvalitativ intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Språket spelar en avgörande roll för individen på vilket sätt han/hon kan klara av sin skolgång och integreras i det svenska samhället på ett så smidigt sätt som möjligt. Därför är det viktigt att alla pedagoger, som undervisar andraspråkselever, har kunskap om hur språkinlärningen underlättas för elever med ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 4. Engagemang entusiasmerar elever till eget läsande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Rosendahl; [2006]
    Nyckelord :engagemang; läslust;

    Sammanfattning : Sammanfattning Färska undersökningar har visat på en kontinuerlig nedgång i elevers läsning av skönlitteratur. Därför har jag utfört en undersökning om hur man kan motivera dem till att läsa fler skönlitterära böcker. LÄS MER

  5. 5. Författare om högt och lågt inom litteraturen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Roger Windahl; Malin Bengtsson; [2006]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; litteraturdidaktik; postmodernism och masskultur; skrivprocess; litterär kanon; författarskap;

    Sammanfattning : Undersökningens huvudsyfte är att ta reda på hur författare själva förhåller sig och påverkas av masskulturens inverkande faktorer. Idag pågår en aktiv debatt och en kamp, inom det litterära fältet, om vad som skall få räknas till kultur och vilken typ av skönlitteratur som anses representera hög respektive låg litteratur. LÄS MER