Sökning: "döden i film"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden döden i film.
1. Korpar - de goda, de onda och tricksterfigurerna : Larsson och Korsells Pax-serie och Olczaks Jack-serie i dialog med myter och folktro om korpar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka intertextuella samband gällande de ambivalenta föreställningar om korpen, som förknippad med, exempelvis döden och vishet, som återfinns i folklore och korpar i Nidstången, Draugen (Larsson & Korsell 2014; 2018) och Spådomen om Jack (Olczak 2018). Undersökningen utgår från folktro och myter om korpar från fornnordisk och keltisk mytologi samt från den nordamerikanska urbefolkningen. LÄS MER
2. Maktspel och död i två gotiska verk : En analys av Catherine Earnshaw och Madeleine Usher med fokus på makt och temat döden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Dekadensens röst : Grumlad lycka och dödens estetik i Gösta Berlings saga
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Uppsatsen belyser, utifrån en definition av dekadens som litteratur som står i förbindelse till den litterära sekelslutsströmningen och tematiserar förfall och mörker, det dekadenta i Gösta Berlings saga. De tydligaste dragen av dekadens som romanen uppvisar är den estetiska synen på döden, livsledan och den grumlade lyckan. LÄS MER
4. Död, dödare, dödast : En studie om gestaltningen av döden och hamartia i Gameof Thrones
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Målet med denna uppsats är att först med hjälp av hamartia som det definierats avAristoteles finna svar på frågan ”varför dör de här specifika Game of Throneskaraktärerna?” för att komma fram till vilken lärdom som går att hämta fråndödens användande i Game of Thrones. I analysen uppdagades tre olika hamartiaför de tre respektive karaktärer som undersöktes och utifrån dessa fann uppsatsenatt en hamartia med ursprung ur ung blind naivitet starkt hjälpte till att öka denupplevda tragedin. LÄS MER
5. Att skapa mening : Reflektioner runt att arbeta som konstnär
L3-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och mediaSammanfattning : Det handlar om den konstnärliga processen, Varför man väljer att bli konstnär och om det är ett val. Att använda broderi som konstnärligt uttryck och undersöka hur långt man kan driva och utveckla den tekniken i sitt skapande.Få möjlighet att arbeta i stora format och även ta den textila konsten utomhus. LÄS MER