Sökning: "dövblindhet"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet dövblindhet.

  1. 6. Att känna tillsammans. Hur känslor visar sig hos tre ungdomar med medfödd dövblindhet och hur de bekräftas av pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofi Malmgren; [2015-04-28]
    Nyckelord :Medfödd dövblindhet; kommunikation; känslor; livsvärld;

    Sammanfattning : Syfte: Att fördjupa förståelsen kring tre ungdomar som har medfödd dövblindhet och deras livsvärldar, med fokus på hur pedagogerna skapar möjlighet för ungdomarna att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor. Hur kan känslor visa sig hos ungdomarna i undersökningsgruppen? Hur bemöter och bekräftar pedagogerna de känslor som visar sig? Hur möjliggör pedagogerna för ungdomarna att kommunicera känslor? Hur kan ungdomarnas horisont vidgas när det gäller förmågan att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor? Teori: Undersökningen utgår från livsvärldsfenomenologin, där Merleau-Pontys beskrivning av livsvärlden blir central. LÄS MER

  2. 7. Teknik för delaktighet i aktivitet och samhälle för personer med dövblindhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Hälsohögskolan

    Författare :Jenny Hästö; [2015]
    Nyckelord :Hjälpmedel; Kommunikation; Mobilitet;

    Sammanfattning : Det är allas rätt att fritt delta i samhället men att kunna ta del av samhällslivet är inte en självklarhet för alla. Personer med dövblindhet kan uppleva svårigheter kring aktiviteter så som att kommunicera, förflytta sig och få tag på information. I arbetsterapi är delaktighet i aktivitet ett viktigt begrepp. LÄS MER

  3. 8. Att beröra omvärlden med partnerns händer : - En fallstudie om taktil/kroppslig kommunikation och om möjligheter till att utveckla ett språk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Lindström; [2015]
    Nyckelord :Medfödd dövblindhet; taktila sinnet; taktil kommunikation; taktilt kroppsligt språk; partnerkompetens;

    Sammanfattning : Det övergipande syftet med studien är att undersöka seende och/eller hörande partners uppfattningar och erfarenheter kring taktil/kroppslig kommunikation tillsammans med en person med medfödd dövblindhet. Vidare är syftet att beskriva hur omgivningen kan ge möjligheter till att utveckla ett språk för personen med medfödd dövblindhet. LÄS MER

  4. 9. En kvalitativ studie om personer med medfödd dövblindhets kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrika Granström; [2014]
    Nyckelord :medfödd dövblindhet; kommunikation; specialkompetens; språkutveckling; utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa att personer med medfödd dövblindhet är beroende av  omgivningens kunskap om medfödd dövblindhet och vilja till kommunikation för att de ska få möjlighet att själva utveckla sin egen personlig utveckling. Efter sju kvalitativa intervjuer visar resultaten på att det beror på vilka kompetenser personerna runt om personen med medfödd dövblindhet har, som kan vara avgörande för en kunskaps- och kommunikationsutvecklingen. LÄS MER

  5. 10. Att skapa interaktion med barn som har dövblindhet-En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Ylva Holmberg Engstrand; Frida Thurang Moskog; [2012]
    Nyckelord :Dövblindhet; kommunikationsproblem; kommunikationsstörning; barns utveckling; pedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Få barn föds varje år med dövblindhet som varierar i grader av syn- samt hörselnedsättning. Information om kommunikationsstrategier till pedagoger och närstående krävs och audionomen bör vara inläst på hur interaktion skapas mellan barnet, pedagogerna och närstående. LÄS MER