Sökning: "d högskolan väst"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden d högskolan väst.

  1. 1. Lärande av och genom forskning i lokala FoU projekt : Att skapa kunskap i samspel mellan forskning och praktik

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Maria Skarin; [2023]
    Nyckelord :Work integrated learning; research; practical knowledge; epistemology; critical reflection; Arbetsintegrerat lärande; forskning; praktisk kunskap; kunskapssyn; kritisk reflektion;

    Sammanfattning : The aim of this study is increased insight and understanding of how learning from research to practice is working theoretically and experienced by participants. Research questions are: 1. What does learning from research mean, from a theoretical perspective? 2. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionsbaserad eller traditionell grammatikundervisning? : En komparativ studie av två undervisningsmetoders effekter på inlärning av presentering och emfatisk omskrivning

    L3-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Patrick D’Hertefeldt; [2021]
    Nyckelord :Konstruktionsbaserad undervisning; andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund: För några år sedan (2017) genomfördes de två första svenska konstruktionsgrammatiska klassrumsstudierna (Håkansson, Lyngfelt & Brasch, 2019). Resultaten talade för att använda ett konstruktionsperspektiv i andraspråksundervisning och att det fanns ett stort behov av ökad kunskap om konstruktionsbaserad språkundervisning. LÄS MER

  3. 3. Avkodning eller lässtrategier? : En undervisningsstudie i läsförståelse med vuxna andraspråkselever i SFI, kurs D.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Tina Arnold; [2021]
    Nyckelord :Vuxna andraspråkinlärare; SFI; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; avkodning; lässtrategier; reciprok undervisning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vuxna kortutbildade SFI-elever på D-kurs som inte klarar kunskapskraven i läsförståelse under förväntad tid kan tappa motivationen, vilket resulterar i avbrott och mycket frånvaro. Mot bakgrund av att försöka ge en effektiv undervisning i de kunskaper de saknar finns behov av effektiv kartläggning och följande undervisning med ett innehåll som fyller kunskapsluckorna. LÄS MER

  4. 4. Grammatikens betydelse i SFI-undervisningen utifrån ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Maria Ericsson; [2020]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; SFI; grammatik; samsyn;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att lyfta fram och uppmärksamma en viktig del av SFI-undervisningen – samsynen kring grammatikens betydelse i undervisningen. Krashens olika teorier gällande grammatikens inlärning har delvis utgjort grunden för undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Vad får ungdomar att begå brott? : Undersökning om samband mellan Ungdomsbrottslighet och Personlighetsdrag, Familjerelationer, Vänners brottsliga beteende, bostadsområde och kön

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Anna Karlsson; Charlotte Lindén; [2018]
    Nyckelord :juvenile delinquency; personality traits; JTCI; temperament; character; family relations; friend s criminal behavior; friends criminal behavior; residential area; gender; Ungdomsbrottslighet; personlighetsdrag; JTCI; Temperament; karaktär; familjerelationer; vänners brottslighet; vänners brottsliga beteende; bostadsområde; kön;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet är ett utbrett problem i världen och inte minst i Sverige. I denna studie undersöktes förekomsten av ungdomsbrottslighet och i vilken grad personlighet (Cloningers biopsykosociala modell för unga), familjeförhållanden och vänners brottsliga beteende relaterar till detta. LÄS MER